Zoek nu

Meest bekeken pagina's

Consumenten willen authenticiteit


Waarom belazeren A-merken dan consumenten?

Norbert Pek prikte onlangs in het NRC Handelsblad een zeepbel door die we eigenlijk allemaal allang doorgeprikt hebben: dat vele mooie reclamepraatjes niet kloppen en ons maar wat op de mouw spelden. In zijn artikel 'Liegen mag niet, behalve in de supermarkt' maakt hij korte metten met vele mooie reclame-uitingen die veel beloven maar nep blijken te zijn. Zo wordt er beloofd dat de truffelsmaak in truffelolie van 'truffelaroma' komt, dat de 'verse' broodjes bij het pompstation echt vers zijn en dat de 'unieke' bacterie Lactobacilicus caseï Defensis ons extra weerstand geeft en zo beschermt tegen griep.

Nu weet ik ook wel dat ik niet alles moet geloven wat de reclame zegt; een stevige dosis levenservaring, een kritische houding en ruim 20 jaar in het marktonderzoek doen mij beter weten. En toch deed het mij zeer om te lezen dat gerenommeerde A-merken zich anno 2011 van deze praktijken bedienen. Vooral dat van die truffelolie, want daar ben ik een grote fan van. Het gevoel dat je belazerd wordt waar je bij staat is niet fijn! En dat het op zo'n een grote schaal gebeurt is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk.

De onthulling van Pek kreeg een nieuwe dimensie door een artikel van schrijver en hoogleraar filosofie Ger Groot. In zijn artikel in (opnieuw) het NRC Handelsblad met de ondertitel 'Kleine sociologie van de achterdocht' poneert hij de stelling dat anno 2011 de consument in een maatschappelijk klimaat leeft van steeds grotere 'achterdocht' en angst om de dupe te worden van instanties en organisaties. Wat is het geval? De vrijheid van de markt brengt steeds meer nieuwe en interessante producten voort die willen voldoen aan de wensen van de klant en bovendien steeds goedkoper worden. In onze zogenaamde maakbare samenleving kan alles, of is het onmogelijke morgen geregeld. In die leefwereld ontwikkelt zich een consument die constant op zijn hoede moet zijn en zich afvraagt of hij wel de beste 'waar' voor zijn geld krijgt; immers wat vandaag oké is, is morgen al weer verouderd. Of ergens anders goedkoper te krijgen!!

In die struggle voor life kunnen A-merken een rots in de branding zijn; de belofte dat je iets goeds voor je lijf doet als je Actimel drinkt of Sourcy Vitamin koopt, of een koopsompolis bij een gerenommeerde bank voor de oude dag afsluit, helpt consumenten in het dagelijks verkeer voor zichzelf makkelijk goede keuzes maken. En daar betalen wij dan ook graag een premiumprijs voor.

De ontdekking dat Actimel helemaal geen griep kan voorkomen, dat de koopsompolis een slechte woekerpolis is en dat Sourcy Vitamin niet de beloofde appel- en kiwi-extracten bevat, ondermijnt ons vertrouwen in deze A-merken. Maar het schaadt niet alleen het imago van deze bedrijven, het wakkert ook het wantrouwen in de samenleving verder aan. Een wantrouwen waar onze samenleving naar het oordeel van Ger Groot niet beter van wordt: "het ondermijnt de sociale relaties, maakt mensen kribbig en in het ergste geval onhandelbaar of hufterig."

Nu is het kortzichtig om uitsluitend de A-merken hier de schuld van te geven. Immers, zij zijn omringd door een leger aan communicatie en reclame-experts, en onderzoekadviseurs die hen adviseren om vooral onderscheidend te zijn. In die jacht naar 'onderscheidend vermogen' gaan A-merken daarbij soms over de schreef. Deze zogenaamde experts zouden beter moeten weten. De trendrapporten, ook over de meest recente Mentality-meting van Motivaction, tonen aan dat de huidige groep jonge consumenten op zoek is naar eerlijke en authentieke merken die ergens voor staan en waar je van op aankunt. Door deze groep worden gelikte en onechte (onware) reclamepraatjes niet langer geaccepteerd en doen zij eerder afbreuk aan een merk.

Het is te hopen dat A-merkleveranciers en hun adviseurs de boodschap van Norbert Pek en Ger Groot ter harte nemen. Ten eerste omdat valse berichtgeving op zichzelf moreel verwerpelijk is. Maar ook omdat het (indirect) een samenleving creëert van achterdocht. Bovendien weten jonge consumenten vandaag de dag heel goed wat ze moeten doen als hun iets niet aanstaat; met behulp van Twitter en Facebook kunnen revoluties in Egypte gestart worden, maar is de reputatie van een merk ook zo naar de knoppen!!

Bron: Pieter Paul Verheggen Motivaction op www.yeon.nl 01.03.2011



Share |

Meer informatie ?

Beeld-CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.

Contactpersonen

Quote

"Hoe meet je de omvang van een levensbeschouwing, waarvan de aanhangers zich niet organiseren? Motivactions oplossing zorgde ervoor dat de zendtijd van de Humanistische Omroep (HUMAN) verdubbelde!"

Bert Janssens, directeur HUMAN

© 2012 Motivaction. Alle rechten voorbehouden.