Maak gebruik van het Motivaction-kennisplatform

Onze onderzoeken verschijnen regelmatig in de media en onze onderzoekers worden regelmatig benaderd voor achtergrondinformatie en deelname aan activiteiten.

Via dit online kennisplatform stellen wij een deel van onze kennis en bevindingen voor u beschikbaar en houden wij u op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen.

U kunt openbare publicaties en trendonderzoeken bekijken, recent verschenen artikelen inzien, op de hoogte blijven van activiteiten, u verdiepen in de visies van onze onderzoekers en u inschrijven voor de Mentality-nieuwsbrief.

Wij wensen u veel leesplezier en verdieping.

Zoek nu

Meest bekeken pagina's

Lees verder

Nieuws (3)

Harder werken maakt medewerker egoïstisch

De collegialiteit op de Nederlandse werkvloer neemt af. Door de toenemende werkdruk en de angst om bij een volgende reorganisatie boventallig verklaard te worden, gedragen veel werknemers zich steeds egoïstischer.

Egoïstisch op kantoor

Het aantal teamspelers in Nederland daalt. Dat heeft te maken met werkdruk en de angst om een baan te verliezen. De zelfkritiek daalt en het arbeidsethos stijgt, maar daardoor ligt een burn-out weer op de loer, blijkt uit onderzoek van Motivaction voor DAS.

Jong en Multimediaal

Welke rol spelen binnen- en buitenlandse media bij politieke en maatschappelijke meningsvorming van (moslim)jongeren in Nederland en hoe is hun mediagebruik?

Lees verder

Trendonderzoek (3)

Zonnepanelen verhogen waarde huis

Zonnepanelen maken verkoop huis aantrekkelijker. 44 Procent van de Nederlanders  vindt een huis met zonnepanelen aantrekkelijker om te kopen dan een huis zonder panelen. Een op de drie wil hiervoor best meer betalen, gemiddeld 4.000 euro. Dit blijkt uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Natuur & Milieu. De gegevens zijn zondag 5 oktober 2013 bekendgemaakt in het radioprogramma Vroege Vogels van de VARA.

Whitepaper Motivaction 'Vijf tinten groen'

De grote uitdaging voor organisaties is om de investeringen die zij doen in duurzaamheid ook terug te zien in een toegenomen (merk)waardering. Om de juiste duurzaamheidsstrategie te bepalen is het noodzakelijk te weten hoe consumenten en burgers duurzaamheid beleven. Wij zien vijf duurzaamheidsstijlen.

Motivaction Mentaliteitstrends 2013

Presentatie Trendmeting 2013: het mentaliteitsklimaat in Nederland.

Lees verder

Publicaties (3)

Whitepaper Motivaction 'Vijf tinten groen'

De grote uitdaging voor organisaties is om de investeringen die zij doen in duurzaamheid ook terug te zien in een toegenomen (merk)waardering. Om de juiste duurzaamheidsstrategie te bepalen is het noodzakelijk te weten hoe consumenten en burgers duurzaamheid beleven. Wij zien vijf duurzaamheidsstijlen.

'De grenzeloze generatie en de onstuitbare opmars van de B.V. IK'

Het boek geeft uitleg over de 'clash of generations'. Welke do's en don'ts zijn er nodig om de verschillen te overbruggen? En hoe beperk je daarbij de schade voor je werknemers en de organisatie terwijl je tegelijkertijd het beste uit zowel de oudere als de jongere generaties haalt?

Nieuwe Nederlanders, etnomarketing voor diversiteitsbeleid

In dit boek trekken Pieter Paul Verheggen en Frits Spangenberg van onderzoeksbureau Motivaction de conclusie dat te veel Nederlandse beleidsmakers (in profit- en not-for-profit-sector) te zelfgenoegzaam denken dat het wel goed zit met het diversiteitsbeleid.

Lees verder

Nieuwsbrieven (3)

Motivaction-nieuwsbrief

Meld u aan en blijf op de hoogte.

Mentality-nieuwsbrieven

Nieuws over Mentality-onderzoek en nieuwe producten. De Mentality-nieuwsbrief verschijnt gemiddeld drie keer per jaar.

TrendMeters

De TrendMeter signaleert en analyseert (economische) ontwikkelingen die van belang zijn voor het Nederlandse middenbedrijf (20-500 werkzame personen). De TrendMeter-index peilt twee keer per jaar de verwachtingen van vierhonderd directeuren in het middenbedrijf over de komende twaalf maanden. In het onderzoek staan vier thema's centraal: orderpositie, werkgelegenheid, investeringen en winstgevendheid.

Lees verder

Blog (3)

Alleen krachtig reputatiemanagement kan vertrouwen in corporaties herstellen

De corporatiesector leek tot de Crisis stevig in zijn schoenen te staan. Vanuit een beschermde positie als sector met een maatschappelijke doelstelling waren zij de ideale schoonzoon van de Nederlandse ruimtelijke ordening: sociaal, betrokken bij de wijken en kernen waarin zij actief zijn en in staat om grote investeringen in stedelijke vernieuwingen te realiseren. Zowel gemeenten als ontwikkelaars werkten graag samen met de corporaties en wie bij een corporatie werkte was zeker van een baan voor het leven met een goed salaris.

Vrouwenvoetbal: de meiden nu echt aan zet!

De naam Manon Melis zal bij de meeste mensen geen belletje doen rinkelen. Zij is de topscoorster van de Oranje Leeuwinnen, het Nederlands vrouwenvoetbalelftal. Alle ogen zijn nu natuurlijk gericht op onze jongens en hoe zij het zullen doen op het WK in Brazilië. Maar hoe staat het nu met het vrouwenvoetbal in Nederland?

Integriteit als ‘disruptive innovation’

Marketeers bewijzen hun organisatie een geweldige dienst als zij de integriteit hoog op de bedrijfsagenda weten te krijgen.

© 2012 Motivaction. Alle rechten voorbehouden.