Toegankelijkheid

Skip to main content

Preview mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2022

13 juli 2023

Het aandeel van de doelgroep biculturele Nederlanders is inmiddels ruim 30% en neemt nog steeds toe. Als je een efficiënte en effectieve campagne wil richten op biculturele Nederlanders, is het belangrijk om zichtbaar te zijn in de media die jouw doelgroep bekijkt en beluistert. Maar hoe weet je welke kanalen je moet gebruiken als deze groep niet voldoende vertegenwoordigd is in traditionele bereiksonderzoeken? Daarvoor kun je je niet uitsluitend baseren op onderzoek dat vooral is uitgevoerd onder mensen met een  Nederlandse achtergrond. Daarom doet Motivaction mediabereiksonderzoek onder biculturele Nederlanders.

Naar welke zenders en programma’s kijken Turkse Nederlanders? Welke radiozenders beluisteren Marokkaanse Nederlanders? En welke Surinaamse en Caribische nieuwsmedia worden in Nederland gevolgd?

Om jou van de juiste cijfers te voorzien, voeren Motivaction en TransCity sinds 2007 elke twee jaar een grootschalig mediabereiksonderzoek uit onder Turkse, Marokkaanse, Surinaamse en Caribische Nederlanders. In 2022 hebben wij ruim 3.300 Nederlanders ondervraagd, online en face-to-face. Het rapport met de meest recente cijfers is nu voor iedereen beschikbaar. Enkele resultaten:

  • De mediaconsumptie van biculturele Nederlanders verschilt substantieel met die van mensen met een Nederlandse achtergrond.
  • Biculturele Nederlanders herkennen zich minder in Nederlandse media en voelen zich minder gerepresenteerd.
  • Hun waardering voor de nationale media ligt veel lager dan die van non-biculturele Nederlanders.

Per groep biedt het mediabereiksonderzoek inzicht in het gebruik van zowel reguliere als cultuurgebonden media als het gaat om:

  • Televisiezenders
  • Video-on-demand-diensten
  • Radiozenders
  • Nieuwsmedia (online en print)
  • Sociale media

Ook vroegen wij naar de mate waarin men het Nederlandse televisielandschap inclusief vindt.

Ben je geïnteresseerd in het volledige rapport? Voor 3.500 euro ex btw krijgt jouw organisatie inzicht in de mediaconsumptie 2022 van álle Nederlanders. 

Meer over dit onderzoek

Wil je het rapport afnemen of meer weten over dit onderzoek? Neem contact op met Lex van Meurs of Lennart Blokker.


Wil je de gratis preview van het Mediabereiksonderzoek biculturele Nederlanders 2022 aanvragen? Laat hieronder je gegevens achter. 


Vragen?
Lex van Meurs

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)6 83808396

Lennart Blokker

Email
Functie Research manager
Telefoon +31 (0)20 589 82 91


Gerelateerde artikelen

Kwart Nederlanders gebruikt vakantiegeld om rond te komen

Rob Doornbos
20 mei 2019

Duurzamer leven: hoe hou je het dit jaar wel vol?

Daniëlle van Velzen
19 januari 2024

Vegetarisch eten onder druk

Ruurd Hielkema
27 juli 2023

Een vrij droge januari voor één op de vijf Nederlanders

Ruurd Hielkema
24 februari 2020
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency