NTR bereikt nieuwe kijkers met een nieuwe strategie

1

trainers geïnterviewd

1

concrete
insights

1

workshops

1

coachingplatform ontwikkeld
Achtergrond

De NTR, de publieke omroep achter programma’s zoals Nieuwsuur, Promenade, Klokhuis en Andere Tijden (sport), heeft als missie inspirerende programma’s te brengen voor alle doelgroepen. De NTR heeft de potentie om te groeien en wilde daarom graag nieuwe kijkers in kaart brengen. NTR vroeg Motivaction een onderzoek te doen naar potentiële doelgroepen.

Uitdaging

De NTR biedt een breed scala aan programma’s met thema’s als kunst & cultuur, wetenschap, jeugd, informatie, diversiteit, actualiteit en geschiedenis. Elk thema heeft zijn eigen programma’s en doelgroepen. De bestaande kijkers worden goed in kaart gebracht in onder meer het Kijkonderzoek, maar wie zijn mogelijke potentiële kijkers? Hoe zien ze eruit qua sociodemografie en mentality milieu? Bij welke groepen liggen de beste kansen voor NTR? En via welke kanalen en met welke communicatievorm (bv tone of voice) zijn deze groepen het beste te benaderen?

De oplossing

Motivaction onderzocht in november-december 2019 (n=1.518) voor verschillende genres welke doelgroepen de NTR-programma’s niet kenden van tv, maar wel belangstelling hebben voor de thema’s. Wie kijkt bijvoorbeeld niet naar Andere tijden maar heeft wel belangstelling voor recente geschiedenis? Het profiel van deze potentiële doelgroepen bleek voor ieder genre verschillend. Opvallend was dat de potentiële doelgroepen voor specifieke genres te vinden waren in soms heel verschillende Mentality milieus. Deze informatie kon de NTR vervolgens gebruiken om haar  campagnes voor elk programma te richten op de door het marketingteam samengestelde persona’s.


“Het onderzoek van Motivaction naar nieuwe kijkers met onderscheid naar Mentality milieus heeft NTR goed geholpen het potentieel van kijkersgroepen in kaart te brengen. Dit onderzoek legde de basis voor de doelgroepstrategie en laat zien welke potentie er is voor onze content."

- Martijn van Lambalgen, strategisch analist bij NTR

Resultaat

NTR gebruikt het Motivaction-onderzoek voor o.a. het bepalen van de campagnestrategie en het mediaplan. Doordat de doelgroepen in het Motivaction-onderzoek in kaart gebracht waren, geeft dit de NTR de mogelijkheid om elk programma te richten op specifieke en onderling onderscheidende doelgroepen.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met jouw doelgroepstrategie? Neem contact met ons op!


Meer weten? Neem direct contact op met onze onderzoekers:

Lex van Meurs

+31 (0)6 83808396

Andere interessante cases:

Internationale e-Safari Programma Nationale Parken van Wereldklasse

TicketVeiling: Communicatie-onderzoek effectiviteit media-inzet

Nieuwsbrief ontvangen?

ESOMAR02.jpg LidVanMOA.pngESOMAR02.jpg GLOBALNR02.jpg

  ISO14001.png  ISO20252.png  ISO26362.png