Apple Music al grote naamsbekendheid, Spotify meest gebruikt

Ruim één op de drie Nederlanders (35,1%) maakt gebruik van een streaming muziekdienst, waarbij Spotify veruit het meest populair is. Op gepaste afstand volgt Google Play en Apple Music. Spotify, dat al het langst actief is als streaming muziekdienst in Nederland, heeft de grootste naamsbekendheid en ook de meeste gebruikers. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction en Telecompaper onder ruim 1.000 Nederlanders van 15 tot 70 jaar. De twee bureaus hebben in een gezamenlijk onderzoek een representatieve groep ondervraagd naar hun ervaring met streaming muziekdiensten.

 

De naamsbekendheid van de verschillende diensten varieert. De bekendste namen zijn Spotify (87,9%), Google Play (74,3%) en Apple Music (62,5%). Het minst bekend zijn Rhapsody (14,0%) en Rdio (13,0%). Naamsbekendheid is echter één ding, gebruik van de dienst, al dan niet tegen betaling, is weer een heel ander gegeven.
 

chart1.jpeg

 

Apple Music is op twee na het bekendste merk op de Nederlandse streaming muziekmarkt, maar het verschil tussen bekendheid en het gebruik van de dienst is (nog) opvallend groot. Daarbij moet worden opgemerkt dat de muziekdienst van Apple in juni van dit jaar werd gelanceerd en het onderzoek eind juli werd gehouden. Begin augustus maakte Apple bij monde van Eddy Cue, senior vice president of Internet Software and Services, bekend dat Apple Music wereldwijd 11 miljoen gebruikers telt. Dat komt neer op zo'n 315.000 activaties per dag. Nu, zo’n drie weken verder, zou de teller met dat gemiddelde wereldwijd op zo’n 17,5 miljoen moeten staan.
 

Ondanks dat Vodafone Red- of Smart-abonnees zes maanden gratis Napster aanbiedt, blijkt Napster moeite te hebben om de bekendheid om te zetten in actieve gebruikers; 54% kent Napster (van naam), en maar 1% gebruikt Napster nu als streaming muziekdienst. Bij met name Rdio is de verhouding een stuk voordeliger, namelijk 13 procent naamsbekendheid en 2,3 procent van de respondenten die er gebruik van maakt.

Motivaction en Telecompaper hebben eveneens gekeken naar de verdeling van gebruikers van de gratis versies en van de premium, ofwel betaalde versies.

 

chart2.jpeg

Meest opvallend bij deze grafiek is de verhouding bij Google. De op één na meest gebruikte streaming muziekdienst in Nederland kent nauwelijks betalende gebruikers. Maarliefst 97 procent van de gebruikers kiest voor de gratis versie.

 

De respondenten is gevraagd naar de redenen die zij hadden voor een keuze voor een gratis, danwel een premium versie. Gebruikers van gratis dientsten gaven als belangrijkste reden op dat ze het het geld niet waard vonden om ervoor te betalen (16,2%). Ook werd vaak genoemd dat de advertenties bij de gratis versie niet als storend werden ervaren (7,6%). Mensen die gebruik maken van een premium versie zien vooral voordelen in het wegvallen van beperkingen (5,4%) en het wegvallen van storende advertenties (5,1%).

 

Halverwege juli publiceerden we al een artikel over de streaming muziekmarkt, maar daarin ontbraken de cijfers van Apple Music. Ook voor dit moment geldt dat de Apple-cijfers naar verwachting voorlopig sneller dan het marktgemiddelde zullen toenemen, zoals al geconcludeerd kan worden uit de grote naamsbekendheid. Meer dan 60 procent van de markt kent het merk ruim een maand na lancering al. 

 

Bron: Telecompaper, 02.09.2015

Facebook Twitter LinkedIn