Auto niet langer hét statussymbool voor jongeren

Het CBS berichtte dat jongeren vandaag de dag minder auto’s kopen dan voorheen. Dat heeft voor een deel te maken met de economie maar onderzoek dat Motivaction onder jongeren uitvoert, laat ook zien dat de auto voor een grote groep jongeren de functie van statussymbool aan het verliezen is. Pieter Paul Verheggen (algemeen directeur Motivaction) zegt hierover in het RTL-nieuws van 18 mei: “Het beschikken over is belangrijker dan het hebben van”. Jongeren worden anno 2013 grootgebracht met producten en diensten die je niet hoeft te bezitten om toch te kunnen gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn Spotify, Greenwheels en YouTube. Ervaringen met deze diensten en producten brengen met zich mee dat voor jongeren ‘bezit’ een andere betekenis gaat krijgen. Je hoeft geen vol CD-rek meer te laten zien om te kunnen bewijzen dat je een muziekkenner bent.

Wat werkt dan wel bij jongeren? Het gaat meer en meer om de unieke ervaring. “De experience-economie gaat over meemaken wat jij niet kunt meemaken. Ik ben bijzonder omdat ik bij dat ene concert was en jij niet! Dan kan ik er op YouTube en Facebook over vertellen en jij kunt alleen maar aan mij vragen hoe het was.” Motivaction denkt dat deze trend doorzet, ook na de crisis. Zie RTL.nl

 

Facebook Twitter LinkedIn