Consument kiest liever komkommer zonder plastic

In opdracht van Milieu Centraal heeft Motivaction onderzoek uitgevoerd naar de kennis en het aankoopgedrag van Nederlandse consumenten ten aanzien van de verpakking van voedselproducten.

 

Milieu centraal wilde inzicht in het beeld dat consumenten van verpakking hebben. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten verpakkingen vaak als overbodig zien. Volgens Milieu Centraal hebben ze juist vaak een belangrijke functie,  namelijk het voorkomen van bederf en beschadiging van producten en daarmee voedselverspilling. Op deze wijze levert het volgens Milieu Centraal milieuwinst op. De milieubelasting van de verpakking is volgens hen vaak een stuk kleiner dan de milieubelasting van het product zelf. Consumenten zien dit echter anders, blijkt uit het onderzoek: zij zien juist de hoeveelheid aan verpakking als bepalend voor de milieubelasting van het verpakte voedselproduct.

 

Aan het consumentenonderzoek hebben 1.034 respondenten meegedaan. Het onderzoek is representatief voor de Nederlandse bevolking van 15–70 jaar. Het onderzoek is online uitgevoerd en de dataverzameling was van 18 – 27 april 2015.

 

Lees hier een selectie uit de media:

  • Verpakkings-onderzoek: consument kiest liever komkommer zonder plastic - MarketingTribune
  • Plastic verpakking is juist goed voor het milieu - Trouw
  • Consument ziet veel verpakkingen van voedsel als overbodig - Food Holland

 

Facebook Twitter LinkedIn