De zegen komt voortaan via internet

De gebeden waren verzameld van Twitter, de dominee preekte in een filmpje van drie minuten, onder het joggen. Om nieuwe gelovigen te bereiken lanceerde de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) dinsdag de online-kerkdienst Mijnkerk.nl. Tijdens de dienst van twintig minuten kreeg internet-dominee Fred Omvlee de zegen en een stola met Facebook- en Twitterlogo.

De gebeden waren verzameld van Twitter, de dominee preekte in een filmpje van drie minuten, onder het joggen. Om nieuwe gelovigen te bereiken lanceerde de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) dinsdag de online-kerkdienst Mijnkerk.nl. Tijdens de dienst van twintig minuten kreeg internet-dominee Fred Omvlee de zegen en een stola met Facebook- en Twitterlogo.

Het is wellicht de toekomst van de verlichte protestantse kerken, nu hun zondagsdiensten steeds minder bezoekers trekken. De doelgroep zit achter de computer en dus werd de inzegeningsdienst live op internet gestreamd vanuit de EO-kapel in Hilversum.

'Je moet soms constateren dat je vastloopt, zonder daar dramatisch over te doen', zegt scriba Arjan Plaisier, die aan het hoofd staat van de PKN. ' Voor de zapgeneratie moet je werken met korte gedachtelijntjes. Het gaat erom het evangelie over te brengen. Met welk instituut, is vers twee.' Plaisier heeft vertrouwen in de lossere vorm, al moet de bijbel centraal blijven staan. 'Ik schrijf dominees niet voor wat ze preken, maar we gaan niet op een dag uit de Koran voorlezen.'

Om te zien wie de PKN via internet kan bereiken, gingen ze te rade bij onderzoeksbureau Motivaction. 'Zij wezen ons op de moderne burgerij, de grootste groep Nederlanders', zegt Bram Dijkstra, initiatiefnemer van de internetkerk. 'Ze leven hun leventje, kijken RTL4 en met Pasen bij de EO The Passion. Een groep met weinig kerkbereik, maar veel zingevingsvragen.'

Op zondag kunnen zij gewoon uitslapen, of gaan sporten, zegt internet-dominee Omvlee. De site is de hele week bereikbaar om een digitaal kaarsje branden of een 'gebedsvraag' te plaatsen. Mijnkerk.nl zorgt vervolgens dat groepen gelovigen in Nederland de gebeden van een hele week ook daadwerkelijk bidden. 'Je moet je aanpassen aan het medium. Ik heb via de site al pastorale gesprekken gevoerd met mensen, via Skype.'

'Internationaal zie je de digitalisering van geloof opkomen', zegt godsdienstsocioloog Markus Davidsen verbonden aan de Universiteit van Leiden. Zo werden in de digitale wereld Second Life enkele jaren geleden al virtuele kerken opgericht. 'Maar nieuwe religieuze bewegingen die vooral online actief zijn, lukt het vaak niet om de sociale cohesie van gelovigen te bewaren.' Maar daarvoor heeft Omvlee al een oplossing. 'In de toekomst wil ik bijeenkomsten houden, gewoon in de Starbucks of de HEMA. Omdat het offline-contact juist zo belangrijk is.'

Bron: volkskrant.nl, door Bob van Toor 16.10.2013

Facebook Twitter LinkedIn