Deze 10 trends bepalen zakelijk Nederland in 2030

Digitalisering zal nog meer zijn intrede doen in 2030, maar een aantal zaken blijven ook hetzelfde. Eurofiber, aanbieder van zakelijk glasvezel, heeft grootschalig onderzoek laten doen naar de impact van slimme technologie op leven, wonen, werken en ondernemen in 2030. Het onderzoek is gebaseerd op plausibele toekomstscenario’s geschreven aan de hand van gesprekken met het Rathenau instituut en uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction. Uit de resultaten zijn een tiental trends te ontdekken voor de zakelijke markt in 2030.

 

1. Betere en nieuwe verdienmodellen

59% van de zakelijke beslissers staat open voor nieuwe verdienmodellen als gevolg van verdergaande digitalisering in 2030. Ter vervanging van huidige verdienmodellen of naast bestaande verdienmodellen. Meer dan eenderde van de managers wil dat de inzet van slimme technologie het werk volledig verandert over 15 jaar.

 

 

2. Meer slimme apparaten op het werk

Meer dan eenderde van de managers wil dat de inzet van slimme technologie het werk volledig verandert over 15 jaar. Digitale communicatie over het werk is in 2030 volledig geaccepteerd. Sterker nog, 20% van de zakelijke beslissers wil dat digitale communicatie de boventoon voert in 2030.

 

 

3. We slaan meer op in de cloud

In 2030 wil 71% van de zakelijke beslissers bedrijfsdata en –software in de cloud zetten. Bijna de helft (47%) van de zakelijke beslissers wil gebruik maken van alle mogelijke in- en externe data voor analyse en beter zakendoen.

 

 

4. Deeleconomie wordt populairder

Managers zijn progressiever over de deelauto. 28% ziet zo’n deelauto wel zitten, terwijl slechts 10% van de consumenten in 2030 een auto wil delen met anderen.

 

 

5. Betalen met bitcoins raakt 'in'

Digitale valuta zoals bitcoins zijn populair bij eenderde van de zakelijke beslissers. Zelfs 12% van de managers wil transacties verrichten via directe digitale valuta zonder tussenkomst van een bank. Maar een aantal zaken blijft 'hetzelfde'... Bij een aantal onderwerpen antwoordt de zakelijke beslissers conservatief of minder progressief.

De vijf belangrijkste blijvertjes op een rij:

 

6. Het vaste contract blijft

Ruim de helft van de ondernemingen wil in 2030 het liefst de meeste medewerkers in vaste dienst hebben. Bijna een kwart van de ondernemingen wil de vaste krachten in 2030 wel delen met andere ‘vaste werkgevers’. En vijfde van de ondernemingen zou in 2030 wel een organisatie willen hebben waarbij de meeste medewerkers flexibele medewerkers zijn.

 

 

7. De privé-auto blijft

Ook al zou reizen met het OV in 2030 de meest efficiënte optie zijn, kiest 40% van de ondernemingen in 2030 nog steeds voor woon-werkverkeer met een privéauto. Ruim een kwart van de ondernemingen geeft de voorkeur aan deelvervoer in 2030.

 

 

8. De vaste kantoorplek blijft

Ruim drie kwart van de ondernemingen ziet in 2030 nog steeds een belangrijke rol voor het centrale kantoor. Minder dan een kwart van de ondernemingen zou het liefst zien dat de medewerkers de meeste tijd op locatie (thuis) werken.

 

 

9. Flexibele werk-leven balans blijft

Een kwart van de ondernemingen zou ervoor kiezen dat medewerkers in 2030 de 7 dagen in de week naar eigen inzicht (in overleg) kunnen samenstellen naar werk- en privétijd. Een ander kwart van de ondernemingen ziet liever het tegenovergestelde; zoveel mogelijk werk en privé gescheiden van elkaar; tijd om te werken en tijd om aan het privéleven te besteden.

 

 

10. Bellen en face-to-face contact blijft

Hoewel digitale communicatie in 2030 volledig geaccepteerd is en steeds meer slimme apparaten hun intrede doen, blijft persoonlijk contact face-to-face en per telefoon erg belangrijk.

 

 

Download hier de publicatie 'Eurofiber Nederland digitaal 2030'

 

Bron: Management Team, 18.11.2015

 

 

Facebook Twitter LinkedIn