Een op de 7 heeft betaalproblemen

Ongeveer 14 procent van de Nederlandse consumenten heeft betalingsproblemen. Bijna de helft van hen ligt er zelfs wakker van. Bovenaan de probleemlijst staan rekening voor zorgkosten. Dat constateert creditmanagementorganisatie GGN in haar jaarlijkse onderzoek Zo Betaalt Nederland.

Vrijdag kwam GGN met de elfde editie van het onderzoek, dat inzicht geeft in het betaalgedrag van consumenten. Zo blijkt dat 36 procent in het afgelopen jaar een rekening te laat heeft betaald. Zorgrekeningen blijven het langst liggen.

Van de 14 procent met betaalachterstanden, heeft 3 procent echt grote problemen. GGN-bestuursvoorzitter Henk Keizer noemt dat verontrustend. Maar: „Dat meer dan de helft met problemen daar niet wakker van ligt, en 34 procent liever niet nadenkt over problemen, vind ik pas zorgwekkend.” Het aantal vorderingen steeg vorig jaar met 11 procent ten opzichte van het jaar daarvoor.

Omdat ook het aantal vorderingen van jongeren tot 21 jaar sterk stijgt, pleit Keizer voor budgettraining als verplicht vak op school. Te meer daar uit de cijfers blijkt dat de meeste jongeren geen betalingsproblemen verwachten.

Onderzoeksbureau Motivaction voerde het veldwerk uit (onder ruim 1800 mensen) en het Nibud analyseerde de onderzoekscijfers. Die laatste instantie stelt tevreden vast dat steeds meer bedrijven actief hun klanten helpen om achterstanden te voorkomen.

Bron: Telegraaf.nl 17.05.2013

Download de samenvatting van het onderzoek 'Zo betaalt Nederland'.

Facebook Twitter LinkedIn