'Geen buitenlandse avonturen meer voor SNS'

SNS Bank wil definitief afrekenen met haar verleden. De vorig jaar genationaliseerde bank kondigt een koerswijziging aan en belooft zich niet meer te storten in buitenlandse avonturen en vastgoedprojecten.


Met die boodschap wil Dick Okhuijsen, directievoorzitter van SNS Retailbank, de 'gewone Nederlander' weer binnenhalen bij zijn bank.

"Het vertrouwen in de financiële sector heeft een deuk opgelopen, we hebben ons lesje geleerd", zegt Okhuijsen tegen NU.nl.

"Van oudsher zijn wij een bank met  betaal-, spaar- en hypotheekproducten, daar willen wij weer naartoe. Dat betekent geen buitenlandse avonturen en vastgoedprojecten meer zoals we dat hebben gezien bij Property Finance", zegt Okhuijsen.

Property Finance, inmiddels Propertize geheten, was de reden dat de bank op 1 februari 2013 genationaliseerd moest worden voor 3,7 miljard euro. De vastgoedtak werd in 2006 overgenomen van ABN Amro, een branche waar de bank en verzekeraar tot dan toe geen ervaring mee had.

Door de snel dalende vastgoedprijzen wereldwijd werd Property Finance een ondraaglijke molensteen om de nek van de bank en verzekeraar en sleurde SNS Reaal richting faillissement.


Onderzoek

Dat banken dienen te veranderen wordt ook ondersteund door de uitkomst van een onderzoek van Motivaction onder twaalfhonderd personen. Ruim driekwart van de ondervraagden vindt dat de banken in Nederland niets hebben geleerd van het verleden.

Okhuijsen: "Daar valt nog veel te winnen. Ik wil dat mensen binnen drie jaar zeggen: banken hebben geleerd van het verleden."

Om te laten zien dat het hen menens is, kondigt de bank aan dat houders van een betaalrekening 1,25 procent rente krijgen en drie dagen gratis rood kunnen staan. Ook worden er, in tegenstelling tot de maatschappelijke trend, nieuwe winkels geopend. Zestig in totaal. En door het keuzemenu aan de telefoon te schrappen wil de bank de klant het gevoel geven dat zij belangrijk zijn.

Duidelijke producten leveren en luisteren naar de klant. Dat moet bij iedereen binnen de Utrechtse bank, van portier tot directielid, centraal staan. Dat vergt wel om een structurele cultuurverandering. "Klanten mogen ons daarop beoordelen, noem het de 'normaal-schaal'. Daarmee willen wij ons onderscheiden", zegt Okhuijsen.
 

Geloofwaardig

Okhuijsen heeft de ellende van de nationalisatie van dichtbij meegemaakt. Hij trad eind 2009 toe tot de raad van bestuur en was als chief operations officer verantwoordelijk voor belangrijke processen binnen SNS Reaal.

Dat roept de vraag op hoe geloofwaardig het is dat juist iemand die medeverantwoordelijk was voor de financiële malaise nu de boodschap overbrengt dat de klant weer centraal staat.

"Ik snap dat mensen die vraag stellen. Ik zat in periode in de raad van bestuur dus ik draag ook verantwoordelijkheid, daar loop ik niet voor weg. Maar ik zie ook dat we nu de juiste draai maken binnen het bedrijf", zegt Okhuijsen.

Er is van die periode geleerd, zegt hij. In de toekomst dus geen grootschalige vastgoedprojecten, geen internationale avonturen en geen private banking voor SNS Bank somt hij op.


Tuchtrecht

Er worden geen nieuwe interne regels opgesteld om bepaald gedrag en handelen te voorkomen, de invoering van het tuchtrecht voor bankmedewerkers moet daar volgens de SNS-directeur voldoende voor zijn.

In het tuchtrecht zijn gedragsregels voor bankmedewerkers opgesteld die vanaf volgend jaar gaan gelden om tot een integere en beheerste bedrijfsvoering te komen. "Wij staan daar helemaal achter. Wij geloven in de cultuur van normaal bankieren, dat zit van oudsher in ons DNA", aldus Okhuijsen.

Bron: nu.nl, door Edo van der Goot 29.09.2014

Facebook Twitter LinkedIn