Het mes in de scheermarkt

Toen Rochdi Darrazi ook zijn hoofdhaar ging scheren, werden de kosten van mesjes hem te gortig. Zo ontstond een webwinkel voor goedkopere scheermesjes, die loopt als een trein.

De baard is helemaal terug. Loop een Amsterdams koffietentje in en de barrista draagt ongetwijfeld een kloeke baard. Hetzelfde geldt voor de Nederlandse collegezalen, waar veel mannelijke studenten een quasi-nonchalant drie-dagenbaardje laten staan. In het journaal kondigt een bebaarde Jeroen Tjepkema morgen een item aan over Prinsjesdag. Daarin is minister Ronald Plasterk te zien met, jawel, een volle grijze baard om zijn kaken.

Des te opmerkelijker dat juist een bedrijf dat scheermesjes verkoopt de markt bestormt. Boldking van Rochdi Darrazi (32) en Tibo Thijs Diepenhorst (27) is in april opgericht en meteen door ING uitgeroepen tot starter van de maand. Nauwelijks een half jaar later is de tweede verhuizing alweer een feit. De vorige panden bleken te klein.

'Boldking is een internetbedrijf dat begon vanuit een persoonlijke verbazing', zegt Darrazi in het nog maar half ingerichte kantoor vlakbij de Amsterdam Arena. 'Ik werkte zeven jaar lang voor een groot consultancybedrijf, McKinsey, en in de corporate wereld is het belangrijk dat je elke dag goed geschoren op je werk komt. Maar toen ik na een tijdje ook mijn hoofdhaar kwijtraakte, ging het opeens wel heel snel met het verbruik van scheermesjes.'

In zijn bijna wekelijkse gang naar de supermarkt vroeg Darrazi zich een paar dingen af. 'Waarom worden scheermesjes vanachter de toonbank verkocht? Vanwege de prijs is het een van de meest gestolen producten in de retail. Waarom is die prijs dan zo hoog? Ik viel, met andere woorden, van de ene vraag in de andere. Mijn uiteindelijke conclusie was: dit kan anders.'

Darrazi kwam in contact met Diepenhorst, die naar eigen zeggen al van jongs af aan ondernemer is - 'van aanstekers op het schoolplein tot vuurwerk in de kerstvakantie'. 'Ik werd gebeld door Rochdi en we spraken nog diezelfde dag af in een tent aan de Keizersgracht. We hebben daar drie uur lang aan een stuk door gepraat over scheren.'


Belazerd

Uit een marktonderzoek dat ze lieten uitvoeren door onderzoeksbureau Motivaction kwamen algemene frustraties over scheren naar voren. Van het harde plastic waarin het product is verpakt, tot aan het doorscheren met botte mesjes. De belangrijkste frustratie bleek de prijs. Vier op de vijf mannen vindt scheermesjes duur. Meer dan eenderde vindt ze zelfs belachelijk duur en ruim driekwart gaf aan zich belazerd te voelen door de fabrikanten.

'De scheermarkt is een vreemde', legt Darrazi uit. 'Er gaat jaarlijks ongeveer 8 miljard euro in om, en hij wordt beheerst door twee grote spelers: Gillette en Wilkinson. Samen hebben zij minstens 90 procent van de markt in handen.' De gestripte productiekosten van een kop met vijf mesjes - dus zonder research, design, retail, noem maar op - is ongeveer 25 cent. De vijftrapsmesjes van Gillette kosten al snel 4 euro per stuk.

Dat moest anders, dus zochten de ondernemers een Duitse partij die al jaren in de scheerindustrie zit om hun mesjes te produceren. Ze zijn enkel via hun site te bestellen. Darrazi: 'Omdat wij via internet direct aan de klant verkopen, zijn we een stuk goedkoper dan andere partijen. Bovendien nemen we genoegen met een kleinere winstmarge.' Hoe groot die marge precies is, wil Darrazi niet kwijt. 'Maar bij ons koop je vier mesjes voor 10 euro. Vergelijkbare vijftrapsmesjes van de grote merken zijn bijna twee keer zo duur.'

Zijn ze ook net zo goed, de messen van Boldking? Darrazi: 'Doordat Gillette en Wilkinson eens in de zoveel tijd zeggen dat er weer een baanbrekende technologische ontwikkeling is, zoals een nieuw mes of een trillend frame, zijn klanten gewend geraakt aan constante verbetering. Je merkt ook dat onze klanten standaard vragen of onze mesjes wel beter zijn dan die van de concurrentie. Maar na een bepaald punt is verdere verbetering helemaal niet meer nodig. Wij zitten met onze vijf messen op dat punt. Er is een bepaalde lengte waarbij je het haar helemaal niet meer kunt voelen. Dan maakt het dus niet uit of je mes wel of niet trilt. Glad is glad.'

Blijkbaar zijn steeds meer klanten het daarmee eens, want het bedrijf groeit als kool. Het precieze klantenbestand geven ze niet prijs vanwege 'tactische overwegingen', maar Diepenhorst laat trots het nieuwe pand zien waar het bedrijf vorige week naartoe is verhuisd. Beneden is een postkamer vol scheermesjes, dozen vol, en boven is een kantoor. Behalve een paar bureaus is de ruimte praktisch leeg. 'Genoeg plek om door te groeien', grapt Diepenhorst. Ze hebben net hun eerste werknemers aangenomen.

'Het was wel spannend', zegt Darrazi. 'Ik heb zeven jaar bij McKinsey gewerkt en daar zat ik opeens. In een klein kantoor in het centrum van Amsterdam. Tegenover Tibo en met een doos scheermesjes tussen ons in.' Hij kijkt richting zijn collega. 'Gelukkig begon het snel te lopen.'

Diepenhorst: 'In ons eerste kantoor bestelde ik na een tijdje enveloppen waarmee we de mesjes konden versturen. Omdat we er zo veel nodig hadden, stond er opeens een man voor de deur met drie enorme pallets vol. Hij kon zijn vrachtwagen nauwelijks parkeren, het paste allemaal maar net door de deur en we moesten ook nog op de vierde verdieping zien te komen. De eigenaar van dat pand vertelde ons toen dat hij ons het allerbeste gunde, maar dat hij zijn deurposten toch net iets belangrijker vond. Uiteindelijk zijn we via een tijdelijke oplossing in dit kantoor terechtgekomen.'

Hoe het komt dat Boldking een succes aan het worden is? 'Enerzijds door de prijs', zegt Diepenhorst, 'en mensen hebben sympathie voor wat wij doen. De verpakkingen worden bijvoorbeeld ingepakt op een sociale werkplaats in Diemen.' Darrazi: 'En we begeven ons op een markt die gedomineerd wordt door reuzen. Je praat echt over miljardenbedrijven. En dan zijn daar opeens twee jongen die denken: dat kan anders.'

'Natuurlijk zijn wij nog lang niet zo ver dat we echt kunnen concurreren met de grote twee', zegt Darrazi, 'maar we hebben al wel eens een pakketje verstuurd naar een adres waarvan wij weten dat daar een grote scheermesfabriek zit.'


Vrouwen

De volgende stap van beide ondernemers is een uitbreiding van het assortiment. 'Scheergel bijvoorbeeld', zegt Diepenhorst, 'en een lijn speciaal voor vrouwen. We krijgen nu al vaak e-mails van mannen wier mesjes door hun vrouw gestolen zijn.'

En wellicht reclamecampagnes. Roger Federer en Tiger Woods zijn al bezet door de concurrentie, net als Humberto Tan in Nederland, maar er zijn genoeg andere kale prominenten over om het merk te ondersteunen. Oud-voetballer Jaap Stam bijvoorbeeld? Lachend: 'Jaap Stam! die naam heb ik lang niet gehoord.' De twee kijken elkaar aan. Waarom ook niet? 'Wat doet Jaap eigenlijk tegenwoordig?'


Bron: volkskrant.nl, door Jari van der Ploeg 17.09.2013

Facebook Twitter LinkedIn