Ik ben integer, jij bent integer

Adviezen en sterke verhalen uit de boardroom. Door Rob de Lange en Jaap ten Wolde. Uitgever Business Contact. Met een bijdrage van Pieter Paul Verheggen van Motivaction.

Het boek biedt een unieke combinatie van theorie, best practices en persoonlijke levenslessen. De integriteit van organisaties en hun leiders is een cruciaal thema, dat vrijwel dagelijks de pers haalt. De schade van een gedeukt imago varieert van een koersval op de beurs of een consumentenboycot tot een voor altijd besmette persoonlijke reputatie. Financieële Dagblad-journalist Rob de Lange ging voor dit boek de samenwerking aan met integriteitsexpert Jaap ten Wolde, en kwam gaandeweg dichter op de praktijk te staan dan hij kon vermoeden toen Ten Woldes reputatie zelf ter discussie kwam. Dit boek is een eerlijke en boeiende discussie, tussen de auteurs onderling en in gesprek met vijftien 'captains of industry'. Een discussie die voortdurend aantoont hoe dun de scheidslijnen soms zijn, hoe persoonlijk integriteit is en hoezeer de meningen over dit thema kunnen verschillen.

Fragment uit het boek:
"Directeur Pieter Paul Verheggen ziet integriteit als ‘de belangrijkste trend voor de komende jaren’, en zonder vertrouwen geen integriteit. Dus besloot zijn bureau bijna vijftigduizend mensen in 21 landen, keurig verdeeld over de verschillende continenten, te enquêteren. De bedoeling is om culturele verschillen in kaart te brengen. ‘In Japan verstaan ze iets anders onder vertrouwen dan bij ons, ’zegt Verheggen. ‘In sommige landen gaat het om de geloofwaardigheid van personen, terwijl het elders juist om het geloof in de instelling draait. Bedrijven kunnen met deze informatie gerichter oplossingen zoeken op hun lokale markten en deze misschien zelfs wel laten meewegen bij het kiezen van een nieuwe topman."

 

 

Zie ook www.businesscontact.nl

Facebook Twitter LinkedIn