Jongeren gaan massaal over databundel

Recent onderzoek van Motivaction in opdracht van protestprovider Robin Mobile, toont aan dat met name mobiele gebruikers in de leeftijdscategorie 15 tot en met 34 jaar massaal en regelmatig de databundel bij hun mobiele aanbieder overschrijden. Dit, terwijl ze geen idee hebben van de extra kosten die hierbij komen kijken. Een onverkwikkelijke zaak, volgens Robin Mobile oprichter Wilfred Rottier: “De telecommarkt speelt maar al te graag in op het onbewuste gebruiksgedrag van deze groep. Ze worden gelokt met goedkope abonnementen, maar gebruiken vervolgens veel meer data dan ze van tevoren inschatten. Ze komen hier pas achter als het leed al geleden is en ze een abonnement hebben afgesloten voor langere tijd, dat niet past bij hun gebruiksprofiel.” Robin Mobile heeft het onderzoek laten uitvoeren als onderdeel van haar voortdurende strijd tegen bundels.

 

Harde cijfers
Van de mobiele telefoongebruikers in de leeftijdscategorie 15 tot en met 34 jaar, gaat maar liefst bijna 50% regelmatig buiten de databundel. Bovendien heeft 90% van de mobiele gebruikers geen idee van de extra kosten die verschuldigd zijn voor het gebruik buiten de bundel. En dat kan voor onverwacht hoge rekeningen en financiële problemen zorgen. Het zijn zorgwekkende cijfers, die alleen nog maar zorgwekkender zullen worden, omdat het dataverbruik vele malen sneller groeit dan de beschikbare databundels. “Inherent aan snellere verbindingen als 4G, is dat ze ongemerkt zorgen voor een enorme stijging van het dataverbruik,” stelt Rottier. “Daar komt nog eens bij dat veel mensen hun mobiele verbinding gebruiken alsof het een vaste breedband internetaansluiting is. Bij vaste internetverbindingen is echter al heel lang geen sprake meer van databundels.”

De explosie in dataverbruik komt ook duidelijk naar voren in de cijfers van de Autoriteit Consument & Markt (ACM): gebruikten we in Q1 2013 nog 7,2 miljard MB aan data, in Q1 2015 was dat inmiddels al bijna 21 miljard MB (een groei van ruim 190% in slechts 24 maanden tijd). De verwachting is dat deze trend zich de komende tijd onverminderd voort zal zetten. Zeker ook nu uit recent onderzoek blijkt dat 45% van de Nederlanders overweegt de vaste internetverbinding in te ruilen voor een 4G-verbinding (bron: Telecompaper).

 

Dataverslindende apps
Rottier waarschuwt gebruikers goed op te letten wanneer zij mobiel internetten met een snelle verbinding. Voor de meeste diensten is een bandbreedte van 15 tot 20 Mbps namelijk absoluut niet noodzakelijk. Toch vliegen gebruikers op met name het 4G-netwerk razendsnel door hun data heen. Waardoor wordt dit veroorzaakt? Zijn mensen hun telefoon anders gaan gebruiken? In de meeste gevallen niet, stelt Rottier. Het probleem ligt volgens hem voornamelijk bij streaming-diensten als YouTube, Netflix, Spotify en Uitzending Gemist. Deze diensten passen automatisch hun kwaliteit aan op de beschikbare bandbreedte van de mobiele verbinding. “Ziet zo’n streaming app dat er een snelheid van bijvoorbeeld 20 Mbps beschikbaar is, dan zal hij in veel gevallen automatisch in de hoogste kwaliteit gaan streamen. Dat zorgt niet alleen voor een enorme stijging in het dataverbruik, maar is bovendien in veel gevallen zinloos. Op de meeste smartphone-schermpjes zal je het verschil namelijk niet eens zien. Maar ondertussen consumeer je wel veel meer data, zonder dat je er erg in hebt.”

Maar ook de smartphones worden steeds slimmer en bepalen ongemerkt wanneer en hoe een mobiele internetverbinding wordt gebruikt. Een goed voorbeeld is de onlangs door Apple geïntroduceerde Wi-Fi-Assistentie in iOS 9, dat een onopgemerkte mobiele dataverslinder blijkt te zijn. Zodra het merkt dat je telefoon is verbonden met een matig wifisignaal, verbreekt het de wifiverbinding en schakelt het automatisch over op de mobiele internetverbinding. Ongunstig en gevaarlijk als je een abonnement met een datalimiet hebt.

 

Eigen onderzoek
Robin Mobile ging zelf op onderzoek uit en vergeleek een aantal streaming audio- en video-apps op 3G- en 4G-netwerken. De kwaliteitsinstellingen van de apps stonden op ‘automatisch’, waardoor de app zelf de resolutie en dus de kwaliteit bepaalde. Het meest extreme voorbeeld van een explosie in dataverbruik kwam naar voren bij een uurtje House of Cards via Netflix kijken. Met een 800 Kbps verbinding zorgde dit voor een dataverbruik van 291 MB per uur. Wordt dezelfde video op 4G met een maximale bandbreedte van 50 Mbps bekeken, dan verbruik je ineens 6.810 MB. Dat is dus 24 keer (!) meer dataverbruik, zonder dat de gebruiker iets in de gaten heeft.

Een uur Super Bowl Commercials op YouTube kijken leverde weliswaar een minder groot verschil op, maar toch was het dataverbruik op de snellere verbinding ook hier nog altijd een factor 3,7 hoger. Zelfs streaming audio diensten laten een significante stijging in dataverbruik zien op een snellere mobiele dataverbinding: de Spotify-app verbruikt 72 MB voor een uur Hitlijst Nederland luisteren met een mobiele dataverbinding van 800 Kbps. Op 4G stijgt het verbruik met een factor 2,8 naar 200 MB per uur.

 

Goede voorlichting
De mobiele providers zijn niet gebaat bij het verstrekken van deze informatie aan hun klanten, stelt Rottier. “Zij zijn er feitelijk bij gebaat dat mensen extra kosten buiten hun bundels maken. Sterker nog, ze proberen mensen met actiekortingen en aanbiedingen te verleiden. Met name jongeren en jong volwassenen zijn hier gevoelig voor, omdat ze doorgaans minder te besteden hebben en opgegroeid zijn met gebruik van mobiel internet. De providers promoten bovendien het gebruik van allerlei streaming-diensten en stellen dat je er onbezorgd gebruik van kunt maken; niets is echter minder waar. De databundels zijn de afgelopen jaren weliswaar vergroot door de providers, maar staan in geen enkele verhouding tot de stijging in dataverbruik in het algemeen, die door de snellere mobiele verbindingen wordt veroorzaakt. Het advies is dan ook: schaf die bundels gewoon af. Het is niet meer van deze tijd.” Daarnaast dienen mobiele providers hun klanten beter voor te lichten over het gebruik van bepaalde apps, vindt Rottier. Veel mensen weten namelijk niet dat de kwaliteit van de streaming-diensten vaak aangepast kan worden bij de instellingen van de app.

 

Wanneer wel een snelle verbinding?
Natuurlijk is een razendsnelle mobiele internetverbinding niet altijd zinloos. Sommige apps draaien sneller of geven een beter beeld op 4G, dankzij de extra bandbreedte. Apps als Skype, Netflix, YouTube, Soundcloud, Uitzending Gemist, Vine, Facebook en veel game-apps zullen zonder haperen met een hogere resolutie draaien op een 4G-verbinding. Het is alleen wel zaak om te kijken of de automatisch door de app bepaalde resolutie zinvol is voor het apparaat waar je op kijkt. Het verschil tussen 1080p HD en 480p zal op een klein smartphone-schermpje bijvoorbeeld te verwaarlozen zijn, maar het verschil in dataverbruik is enorm. Voor apps als Dropbox of WeTransfer, waarbij grote bestanden worden overgezet geldt natuurlijk altijd dat een snellere verbinding beter is.

 

Wanneer heeft een snelle verbinding weinig nut?
Met andere apps zullen gebruikers zelfs geen enkel verschil merken bij het gebruik op een razendsnelle 4G-verbinding. Denk bijvoorbeeld aan apps voor internetbankieren, messaging apps als Whatsapp en Facebook Messenger, de NS Reisplanner, Uber, Runkeeper, Marktplaats, Buienradar, Twitter, Tinder, LinkedIn of Thuisbezorgd: iedere app die geen grote hoeveelheden data verstuurd of streamt, zal net zo goed werken op een 3G-verbinding als op een 4G-verbinding. De trein gaat niet sneller rijden en je pizza komt ook echt niet eerder aan.

 

Bron: emerce.nl, 14.10.2015

 

 

Facebook Twitter LinkedIn