Jumbo en AH goed maatschappelijk imago

Dit jaar voerden wij samen met Hope & Glory voor de zesde maal de Maatschappelijk Imago Monitor uit. in de MIM meten we het belang van het maatschappelijk gedrag van bedrijven onder het Nederlands publiek. Bovendien analyseren we de impact van maatschappelijke initiatieven op het merkimago. Kijk op de website van Hope & Glory voor meer informatie over de Maatschappelijk Imago Monitor

 

Onderstaand artikel verscheen 15 april 2015 op Distrifood.nl

 

Jumbo en Ahold hebben een goed maatschappelijk imago onder consumenten

Dat is de conclusie van de Maatschappelijk Imago Monitor die is samengesteld in opdracht van adviesbureau Hope & Glory. De lijst, bestaand uit de dertig grootste bedrijven van Nederland, wordt aangevoerd door Friesland Campina. De supermarktbedrijven staan respectievelijk op 3 en 5. Ook supermarktleveranciers Heineken en (13) en Unilever (22) staan in de lijst.

 

Duurzaam

Als bedrijven maatschappelijke programma’s ontwikkelen kunnen ze dat het best doen voor hulpbehoevende doelgroepen. Initiatieven die zich richten op het gedrag van de consument zelf worden minder gewaardeerd. Zo krijgen het programma, ‘Doe maar lekker duurzaam’, van de Postcodeloterij, Albert Heijn en Unilever de laagste waardering van alle gemeten programma’s . Een goed doel als het Ronald McDonald kinderfonds wordt juist het best gewaardeerd.

 

Consument

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten zelf ook een duurzame bijdrage willen leveren. Acht op de tien Nederlanders zeggen vaker producten te willen kopen die minder schadelijk zijn voor mens, maatschappij en milieu. Voor de lijst is het maatschappelijk imago van de dertig grootste bedrijven online onderzocht door Motivaction onder ruim 4300 Nederlanders in d leeftijd van 17 tot 70 jaar.

Facebook Twitter LinkedIn