Maatschappelijk imago van FrieslandCampina hoogst

Maatschappelijk imago van FrieslandCampina als beste gewaardeerd

Het maatschappelijk imago van FrieslandCampina wordt als beste gewaardeerd door Nederland. De zuivelproducent wordt op de voet gevolgd door Menzis, Rabobank, Philips en Eneco. Het wantrouwen in de goede bedoelingen van het bedrijfsleven neemt echter toe. Dat blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor, een initiatief van adviesbureau Hope & Glory.

Onderzoeksbureau Motivaction, die de Maatschappelijk Imago Monitor (MIM) uitvoerde, vroeg ruim 3.100 Nederlanders tussen 18 en 70 jaar naar het belang dat zij hechten aan het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het wantrouwen groeide in een jaar tijd van 34% naar 41%. Nederlanders vinden dat organisaties onvoldoende aandacht besteden aan een eerlijke verdeling van de welvaart. Met name het vertrouwen in grote bedrijven neemt af. 15% van de Nederlanders is wél overtuigd van de goede intenties van bedrijven.


Marketingstunts

Bas Van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory, spreekt van een zichtbare verschuiving: "We zien dat Nederlanders steeds kritischer kijken naar de goede bedoelingen van organisaties. Volgens 72% van de Nederlanders houden bedrijven zich vooral met maatschappelijke kwesties bezig om het imago op te poetsen. Bijna de helft denkt zelfs ook dat bedrijven maatschappelijke initiatieven als marketingstunt inzetten om meer producten te verkopen."

H&M scoort, Heineken niet

Maatschappelijke initiatieven kunnen een positieve invloed op de corporate reputatie hebben, mits de campagne aanspreekt en goed past bij het imago en de expertise van het bedrijf. Het initiatief van H&M om oude kleding in te zamelen, roept veel goede reacties op. "Blijkbaar herkent de consument het probleem van overtollige kleding en vindt een recycle campagne rondom textiel goed passen bij de modeketen", aldus Van Haastrecht. Uit het onderzoek blijkt eveneens dat het initiatief van Heineken rondom verantwoord drinkgedrag een negatief effect heeft op het imago. "Enerzijds wordt er gestimuleerd om bier te kopen en anderzijds wordt het afgeraden. Deze dubbelzinnigheid leidt tot een negatieve waardering."

Bron: Foodholland.nl 09.04.2013

Facebook Twitter LinkedIn