MKB'ers vergeten kredietcheck bij klanten

Ruim de helft van de MKB'ers controleert niet van tevoren of klanten de rekening wel kunnen betalen. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Das.
 
Volgens de juridisch dienstverlener lopen ondernemers onnodig financiële risico's als ze die kredietwaardigheid niet van tevoren checken. Peter van Diest, directeur bij DAS, zegt dat het om hele grote risico's kan gaan. "Uit onderzoek is gebleken dat het om enkele miljarden per jaar gaat. Het kan gebeuren dat een klant tijdens de levering failliet gaat en MKB'ers blijven dan zitten met onbetaalde rekeningen."
 
De nood lijkt bij de MKB'ers zelf nog niet heel hoog. "We horen vaak dat ze het te duur vinden om onderzoek te doen, of dat ze het niet erg vinden als klanten een keer te laat betalen. Maar die risico's zijn erg groot en zo'n check kan al voor weinig geld uitgevoerd worden", vertelt Van Diest.
 

Ondergeschoven kindje

Klanten hoeven weinig te merken van zo'n kredietcheck. "Daar zijn openbare registers voor en organisaties kunnen dat voor MKB'ers uitzoeken. Het is overigens ook helemaal niet ongebruikelijk om wel zelf met de klant afspraken te maken over krediet."
 
In Nederland is er in ieder geval nog heel veel ruimte voor verbetering. "Je ziet bij veel MKB'ers dat het debiteurenbeheer een ondergeschoven kindje is. Men richt zich voornamelijk op het primaire proces, het leveren van het product en dan komt zo'n onbetaalde rekening ergens op een stapel bij de boekhouding te liggen. Als dat op een strakkere manier geregeld zou worden, dwingt dat ook meteen meer respect af."
 

Verwachtingen

Volgens Mannes Westhuis, voorzitter van het Verbond van Credit Management Bedrijven, willen ondernemers vooral zo snel mogelijk deals sluiten. Maar het ligt ook aan onduidelijkheden die ontstaan bij de verkoop van producten of diensten.
 

 

Facebook Twitter LinkedIn