Motivaction koploper in kwaliteitsstandaard Digital Analytics en Big Data

 

 

 

MOA lanceert kwaliteitsstandaard Digital Analytics

 
De Marketing Onderzoek Associatie (MOA) lanceerde in februari 2014 officieel de MOA-kwaliteitsstandaard voor Digital Analytics op haar eigen Marketing Insights & Big Data Event in de Utrechtse congreslocatie Media Plaza. 
 
Eind 2013 zijn de eerste zes onderzoeksbureaus door het onafhankelijk toetsingsbureau KCC gecertificeerd op basis van deze norm. De MOA-kwaliteitsstandaard is zowel nationaal als internationaal het eerste document waarin werk- en kwaliteitsprocedures voor Digital Analytics en Big Data zijn omschreven.
 
Het traditionele marktonderzoek wordt steeds vaker aangevuld met informatie gebaseerd op het web. De MOA, de branche- en beroepsvereniging voor Information Based Decision Making, zag daar voldoende aanleiding in om een kwaliteitsstandaard voor de digitale informatiewereld te ontwikkelen. Daarmee heeft de MOA een wereldwijde primeur, want nergens ter wereld bestaat een dergelijk kwaliteitsdocument.
 
Dit was reden voor een aantal internationale organisaties zoals Efamro en ESOMAR om van deze Nederlandse kwaliteitsstandaard een internationale ISO-standaard te maken. Daartoe zijn de eerste initiatieven reeds gezet. De in Nederland ontwikkelde kwaliteitsstandaard zal als uitgangspunt gaan dienen voor de internationale 'ISO standard for Digital Analytics & Digital Analysis'.
 
De volgende bureaus zijn door het Toetsingsbureau KCC eind 2013 gecertificeerd: Blauw, CMNTY, Ionmoon, Motivaction, TNS NIPO en Wakoopa. Alle bureaus die getoetst zijn op basis van de kwaliteitsstandaard kan men herkennen aan een speciaal hiervoor ontwikkeld logo. 
 
Om deze nieuwe informatiebronnen goed te kunnen beoordelen, te wegen en te interpreteren heeft de MOA een profgroep Digital Analytics opgezet. Vanuit de profgroep worden trainingen en bijeenkomsten georganiseerd voor kennisdeling en -ontwikkeling. Samen met vakgenoten wil MOA de belangen van dit nieuwe vakgebied veiligstellen. 
 
 
Bron: MarketingTribune.nl 05.02.2014
 
Zie ook: ClouToday.nl 13.02.2014 
 

Facebook Twitter LinkedIn