Oorlog aan peperdure scheermesjes

De Nederlandse man ergert zich mateloos aan de prijs van scheermesjes. Fabrikanten zouden de prijs kunstmatig hoog houden, reden waarom twee Amsterdamse ondernemers met een goedkoper alternatief komen.

Amsterdamse ondernemers komen met goed en goedkoop alternatief
Vier op de vijf mannen in Nederland vinden scheermesjes duur, meer dan een derde vindt ze zelfs belachelijk duur. Ruim driekwart voelt zich dan ook belazerd door de fabrikanten, zo concludeert marktonderzoeksbureau Motivaction uit onderzoek onder 1236 natscheerders van 18 tot 50 jaar.

Bijna de helft van hen (42 procent) gebruikt scheermesjes langer door de hoge prijs en scheer zich bij wijze van kostenbesparing met een bot geworden mesje, constateert de marktonderzoeker.

Motivaction voerde het onderzoek uit op verzoek van twee jonge ondernemers uit Amsterdam. Een van het is Rochdi Darrazi (32). Hij scheert zowel zijn kaken als hoofd en baalde eveneens van de dure scheermesjes. De voormalige consultant van McKinsey besloot zich te verdiepen in de materie.

De prijs van geen enkel product gaat volgens hem zo vaak ‘over de kop’ als die van scheermesjes, waaraan jaarlijks wereldwijd zo’n 8 miljard euro wordt uitgegeven. “Doordat Gillette en Wilkinson samen ruim 90 procent van de markt in handen hebben en daarmee ook de meeste patenten, blijft de prijs kunstmatig hoog. Terwijl de productiekosten van een scheermesje van 4 euro slechts een tiental centen bedraagt.” Procter & Gamble Nederland, onderdeel van het Amerikaanse concern dat de Gilette-scheermesjes op de markt brengt, was het afgelopen weekeinde niet bereikbaar voor commentaar.

De hoge prijs van scheermesjes was voor Darrazi aanleiding de markt open te breken. Hij richtte het bedrijf Boldking op met een online Rochdi Darrazi ‘Wij slaan de detailhandel met zijn marges over’ ondernemer. Deze zegt dat ze scheermesjes leveren van Duitse A-kwaliteit. “Het zijn vijfvoudige mesjes, gemaakt volgens dezelfde technologie als die van de bekende merken en ze zijn net zo goed.”

De Boldking-scheermesjes zijn sinds vorige week te bestellen. “Voor minder dan de helft van de prijs van de concurrentie,” garandeert de oud-consultant. Hij kan de scheermesjes naar eigen zeggen goedkoper leveren dankzij korte lijnen bij de distributie. Darrazi: “Wij leveren rechtstreeks aan de klant en slaan de detailhandel met zijn marges over. Daarnaast nemen wij genoegen met lagere marges.”

De ondernemer betrekt zijn mesjes van een Duitse ‘partij’ die volgens hem al 90 jaar in de scheermesjesindustrie zit. Hij kon naar eigen zeggen niet anders. “Een eigen scheermesjesproductiebedrijf beginnen kost handenvol geld omdat je dure machines moet aanschaffen.” De samenwerking heeft volgens hem nog een andere reden. Wie drie- en vijfvoudige scheermesjes produceert, komt in het vaarwater van marktleiders Gilette en Wilkinson. Hun gepatenteerde mesjes mag je niet ongestraft namaken.

Patent
Darrazi: “Dan moet je dus iets nieuws verzinnen. Blijkbaar hebben niet veel bedrijven en ondernemers daar zin in. Wij zochten en vonden een partner die de mesjes zelf ontwikkelde en ook het patent erop heeft,” zegt de Boldking-baas. Klanten bestellen de scheermesjes online en krijgen ze naar keuze (twee)maandelijks thuisbezorgd in pakketjes die door de brievenbus passen. Ook daar is over nagedacht, zegt Darrazi. “Uit het Motivaction-onderzoek blijkt dat mannen regelmatig zonder mesjes zitten doordat ze vergeten nieuwe te kopen. Bovendien schaffen ze door de hoge prijs liever kleine hoeveelheden aan dan voor een vermogen een voorraadje aan te leggen.”

Bron: AD, door Caspar Naber 22.04.2013

Facebook Twitter LinkedIn