Supers laten miljoenen etnische omzet liggen

Supermarkten laten miljoenen euro's omzet liggen doordat ze met hun assortiment te weinig en verkeerd inspelen op allochtone ofwel nieuwe Nederlanders.
 


 Supers laten miljoenen etnische omzet liggen
Dat zegt Ahmed Ait Moha, senior research consultant bij onderzoeksbureau Motivaction op de website Shoppermarketingupdate. Volgens hem herkennen allochtonen zich niet in het productaanbod van Nederlandse supermarkten.

Traditionele koers
'Ondanks de veranderende samenleving blijven supermarktformules onbewogen vastzitten aan hun traditionele koers', aldus Moha. Daardoor kopen Turken en Marokkanen de helt van hun boodschappen buiten de supermarkten om. Ze gaan naar de markt en etnische winkels.  Bij Surinamers is dat percentage 25 procent en bij Polen zelfs 75 procent. 'Alles bij elkaar opgeteld, vertegenwoordigen die aankopen een miljoenenmarkt.'

Mismatch
Oorzaak is volgens hem de mismatch tussen vraag en aanbod. Nieuwe Nederlanders komen onvoldoende producten tegen die ze wille hebben bij de traditionele supermarkten. Het aanbod dat er wel is, is volgens hem slechts een flauwe afspiegeling van wat etnische winkels bieden. Bovendien is de presentatie in bijvoorbeeld krimpverpakkingen,  niet naar hun zin. 'Dat willen Turken en Marokkanen niet, die willen verse producten ruiken en ervaren'

Doelgroepen
In wijken met bepaalde bevolkingsgroepen laten supermarkten daardoor omzet liggen. 'Het gaat erom dat je slim inspeelt op de behoefte van je doelgroep. Wat ik zie, is dat supermarkten in grote steden onvoldoende rekening houden met doelgroepen om hen heen. Er bestaan in Nederland duidelijke concentraties in wijken met bepaalde bevolkingsgroepen, met Marokkanen, maar ook met Polen bijvoorbeeld. Wat nog amper gebeurt, is dat het assortiment wordt afgestemd op de vraag in die specifieke wijk. Als je dat wel doet, kun je met een beter afgestemd aanbod een grotere omzet realiseren', stelt Moha.

 

supers_laten_miljoenen_etnische_omzet_liggen.png


Distrifood.nl, door Ron Jansen 24.06.2014

Facebook Twitter LinkedIn