Waarom zijn er eigenlijk etnische winkels?

In Nederland kennen we een ongekend hoge supermarktdichtheid.

 Volgens een publicatie van het CBS in de nazomer van twee jaar geleden wonen we gemiddeld 900 meter van de dichtstbijzijnde supermarkt. In grote steden is die afstand vaak nog korter. Vraagje: waarom hebben we dan eigenlijk etnische winkels? Kunnen Turken, Marokkanen of Polen niet slagen bij Albert Heijn of Jumbo?

Deze etnische discussie werd recent opnieuw aangewakkerd door twee afzonderlijke publicaties. Retailers missen de moslimdoelgroep doordat ze niet weten hoe ze islamitische consumenten kunnen bedienen, liet Abdelaziz Aouragh van het luxemerk El Asira optekenen in Het Financieele Dagblad, terwijl de Britse vakuitgave Retail Gazette een verhaal publiceerde met als kop: Waarom is de retail onaantrekkelijk voor etnische groepen?

Stoïcijns
Ook Groot-Brittannië verkleurt in rap tempo, er komen telkens etnische bevolkingsgroepen bij. Desondanks houden retailpartijen stoïcijns de traditionele, witte doelgroep als uitgangspunt. Tesco heeft een experiment gehouden met de Express Store-vestiging in Upton Park. Bedoeling was om meer zwarte en Aziatische shoppers naar de winkel te trekken. Toen er kritiek kwam dat hierdoor de traditionele klant zou wegblijven, werd die inspanning direct gestaakt. Net als in Nederland voelt ook de Britse etnische shoppers zich niet gerepresenteerd door het winkelaanbod.

Miljoenenmarkt
Eén van de partijen die uitgebreid onderzoek doet naar de samenleving en de omgang met allochtonen is het Amsterdamse Motivaction. Ahmed Ait Moha is er senior research consultant, die aangeeft dat hij zich volledig herkent in de Britse berichtgeving. “Ondanks de veranderende samenleving blijven supermarktformules onbewogen vastzitten aan hun traditionele koers. Turken en Marokkanen kopen de helft van de boodschappen buiten de supermarkt om, bijvoorbeeld in etnische winkels of op de markt. Bij Surinamers is dat percentage 25 procent en bij Polen zelfs 75 procent. Alles bij elkaar opgeteld, vertegenwoordigen die aankopen een miljoenenmarkt. Je kunt je afvragen: waarom laten supermarkten deze omzet liggen, waarom zijn er etnische winkels die wel op deze vraag inspelen?”

Ja, waarom? Waarom herkennen allochtonen zich niet in het aanbod van Nederlandse supermarkten?
Ahmed Ait Moha (die overigens over nieuwe Nederlanders praat en niet over allochtonen): “Je hoeft er geen expert voor te zijn dat om te ontdekken dat er zeker in de grote steden een mismatch bestaat tussen de vraag en het aanbod. Twee aspecten zijn daarbij in het geding: het productaanbod en marketing. Nieuwe Nederlanders komen in bijvoorbeeld Albert Heijn, Dirk van den Broek of Jumbo onvoldoende producten tegen die ze graag willen hebben. Er zijn weliswaar hoekjes gecreëerd met tropische of buitenlandse producten, maar dat is slechts een flauwe afspiegeling van het aanbod in etnische winkels. En twee: supermarkten zijn misschien goed thuis in het duiden van shopper insights van autochtone Nederlanders, maar er is echt onvoldoende kennis over de behoefte bij nieuwe Nederlanders. Als ik een versafdeling oploop, zie ik als eerste groenten of fruit in krimpverpakkingen. Dat willen Turken en Marokkanen niet, die willen verse producten ruiken en ervaren.”

Dat is toch ook wat: als je alle etnische groepen een volledig aanbod wilt bieden, dan mogen supermarkten wel twee keer zo groot worden.
“Het gaat erom dat je slim inspeelt op de behoefte van je doelgroep. Wat ik zie, is dat supermarkten in grote steden onvoldoende rekening houden met doelgroepen om hen heen. Er bestaan in Nederland duidelijke concentraties in wijken met bepaalde bevolkingsgroepen, met Marokkanen, maar ook met Polen bijvoorbeeld. Wat nog amper gebeurt, is dat het assortiment wordt afgestemd op de vraag in die specifieke wijk. Als je dat wel doet, kun je met een beter afgestemd aanbod een grotere omzet realiseren.”

Etnische groepen hebben gemiddeld minder inkomen dan allochtone Nederlanders. Misschien zijn etnische groepen onvoldoende interessant?
“Ze hebben minder inkomen, terwijl hun gezinnen vaak groter zijn. In grote gezinnen wordt volop geconsumeerd, ook al is de besteding per gezinslid misschien wat minder.”

Toch spelen supermarkten wel in op het suikerfeest, met een aparte halal-display bijvoorbeeld.
“Hoe positief dat ook is, je dient je doelgroep wel serieus te nemen. Het hele jaar amper aandacht hebben voor de nieuwe Nederlander als consument en er dan opeens kortstondig van profiteren, dat werkt natuurlijk niet op lange termijn. Een display van 1 meter 30 bij 70 centimeter steekt wel erg pover af bij het assortiment van de etnische winkel. Ik wil die inspanningen overigens niet bagatelliseren. Er zit beweging in de oriëntatie op de consumptiebehoeften van nieuwe Nederlanders en dat is alleen maar toe te juichen.”

 

Bron: Shoppermarketingupdate.nl 23.06.2014

 

conusment hunkert.png

Facebook Twitter LinkedIn