Zorgverzekeraar verliest maatschappelijk imago

Dit jaar voerden wij samen met Hope & Glory voor de zesde maal de Maatschappelijk Imago Monitor uit. in de MIM meten we het belang van het maatschappelijk gedrag van bedrijven onder het Nederlands publiek. Bovendien analyseren we de impact van maatschappelijke initiatieven op het merkimago. Kijk op de website van Hope & Glory voor meer informatie over de Maatschappelijk Imago Monitor.   

 

Onderstaand artikel verscheen 15 april 2015 op InFinance.

 

Zorgverzekeraar verliest maatschappelijk imago

Bijna de helft van de Nederlanders wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Een beter imago of verkoopdoelstellingen zijn volgens hen de ware redenen dat bedrijven zich inzetten voor mens, maatschappij en milieu. Opvallend dit jaar is dat de drie zorgverzekeraars Menzis, VGZ en CZ zakken in de ranking van merken met meest maatschappelijke imago.

 

Zesde meting Maatschappelijk Imago Monitor 

Dit blijkt uit de zesde meting van de Maatschappelijk Imago Monitor van Hope & Glory en Motivaction dat is gehouden onder ruim 4.300 Nederlanders. Gemiddeld krijgen de 30 grootste bedrijven in Nederland een 5,7 als rapportcijfer. Van deze bedrijven heeft FrieslandCampina voor de 5e keer op rij het sterkste maatschappelijk imago.

 

Opvallend dit jaar is dat de drie grote zorgverzekeraars Menzis, VGZ en CZ positie verliezen. “Dat lijkt een gevolg van de veranderingen in het zorgstelsel die sinds het begin van dit jaar voelbaar worden”, aldus Bas van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory. Menzis zakt van drie naar zes, VGZ van 7 naar 9 en CZ van plek 5 naar 10. Rabobank neemt als eerste financial in de lijst de vierde plek in, gelijk aan 2013. SNS Reaal weet als enige Financial te stijgen in de top 30, van plek 29 naar 23.


Hebzucht

Bij onderwerpen waarvan men vindt dat er veel te weinig aandacht aan wordt gegeven, staat ‘het bestrijden van hebzucht’ met 61% bovenaan. “De boosheid van consumenten rondom bonussen en beloningen is de afgelopen jaren de belangrijkste brandhaard van het sterk dalende vertrouwen in bedrijven. Men ervaart hier te weinig signalen van verandering”, stelt Van Haastrecht.

Facebook Twitter LinkedIn