Een kijkje in de keuken van millennials

Hoe shoppen Nederlanders? Op wat voor manier verschilt shopgedrag op de winkelvloer van online shopgedrag? Motivaction deed hier onderzoek naar en kijkt naar een aantal opvallende verschillen tussen millennials en de rest van Nederland op shopgebied. Ontdek hoe je de shoppende millennial het beste bereikt.

 

Tech op de winkelvloer

Millennials zijn nog in de ontdekkingsfase en ze hebben een brede oriëntatie. Hun merkvoorkeur is nog in ontwikkeling. Ook proberen ze graag nieuwe, innovatieve producten en diensten uit. Zij vinden toepassingen zoals wifi of zelfscannen in een supermarkt dan ook aantrekkelijker dan de rest van Nederland. Ook vinden ze het leuker om in de supermarkt voor hen nieuwe ingrediënten te kopen en deze uit te proberen tijdens het koken. Via een app toegang krijgen tot extra informatie over producten en recepten vinden zij dan ook aantrekkelijker. Aangezien millennials zijn opgegroeid in een digitale en technologische wereld wisselen ze ook online meningen en ideeën uit.

 

Technologische toepassingen in de supermarkt bedienen millennials in hun behoefte naar snelheid en gemak. Daarnaast spelen zij in op de continue informatiestroom waar millennials naar op zoek zijn.
Lisa Baart, researcher bij Motivaction

 

Koken is leuk maar moet niet te veel tijd kosten

Deze generatie (18 t/m 36 jaar) vindt het leuker om experimenteel te koken, met het risico dat de maaltijd niet lekker is. Ze vinden koken dan ook meer een leuke uitdaging dan de andere generaties. Ze kijken graag naar kookprogramma’s om inspiratie op te doen en maken vaker dan de rest van Nederland maaltijden die snel en eenvoudig te bereiden zijn. In het weekend koken ze liever uitgebreid, terwijl ze doordeweeks vanwege hun drukke leven graag snel iets op tafel willen hebben.

 

Tussen de maaltijden door

Doordeweeks willen millennials ook vaker dan overige generaties het ontbijt nog weleens overslaan. Maar tussen de lunch en het avondeten eten ze wel relatief vaak een tussendoortje. Zij betrappen zichzelf dan ook vaker op het eten van veel zoete en vette snacks. Niet verwonderlijk dat deze groep de afgelopen 6 maanden meer dan gemiddeld producten kocht van Milka, Tony Chocolonely, Haribo en Pringles.

Zo bereik je de millennial

Millennials zijn een belangrijke doelgroep, ze zijn groot in aantal en kapitaalkrachtig. Deze generatie heeft vaak nog geen grote levensveranderende keuzes gemaakt, zoals samenwonen, een huis kopen en kinderen krijgen. Interesseer ze voor een product of dienst door:

  • een eerlijk verhaal te vertellen – ze zijn kritisch en zullen naar meer informatie zoeken
  • het ze makkelijk te maken – zet bijvoorbeeld biologische producten bij elkaar
  • een duidelijke en snelle interface – door vele prikkels in hun omgeving raken ze snel afgeleid

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 2.073 respondenten in de leeftijd van 18 tot 75 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. De veldwerkperiode van het onderzoek is van 5 september t/m 12 september 2016.

 

Lees meer

 

Facebook Twitter LinkedIn