Less is NOT more but less is enough!

Waarom Nederlanders nog altijd niet ‘die nieuwe auto kopen’

 

Dit artikel verscheen origineel op het het marketingblog Marketingfacts.nl, op donderdag 9 april 2015.

 

Om de economie aan te wakkeren probeert het kabinet-Rutte consumenten tot geld uitgeven te bewegen. Onder het motto dat het ‘zuur achter de rug is’ wordt er een beeld geschetst dat de crisis van 2008 onder controle is en dat Kees Consument met een gerust hart zijn centjes kan uitgeven in de supermarkt en aan een nieuwe tv, smartphone of auto. Maar op de een of andere manier wil dat nog niet echt lukken. En hoewel de economische onzekerheid hierbij wel degelijk een tegenwerkende kracht is, is er meer aan de hand. Dat blijkt uit ons tweejaarlijkse trendonderzoek, de MentaliteitsMonitor: de gemiddelde Nederlander neemt met minder genoegen dan voorheen.

 

De versobering zet door

Een van de acht trends die uit de MentaliteitsMonitor 2015 naar voren komt is het doorzetten van de versobering. Steeds meer consumenten zeggen dat niet alles meer hoeft en dat de wens van ‘groot, groter, grootst’, of als het om je smartphone gaat ‘nieuw, nieuwer, nieuwst’, niet meer zo op hen van toepassing is. Hier lijken meerdere zaken samen te komen.

 

Allereerst speelt de al eerder genoemde voortdurende economische onzekerheid. De crisis – ik hoor je denken: crisis?, welke crisis?, maar voor veel Nederlanders is hij er echt! – duurt nu al zo lang dat grote groepen consumenten een lager welvaartsniveau aan den lijve ervaren en verwachten dat het in de nabije toekomst niet veel beter wordt. Zo verzuchten ouders: “Mijn kinderen moeten het nog maar zo goed zien te krijgen als wij het nu hebben!”. Met als gevolg een selectiever en spaarzamer consumptiegedrag – Nederlanders zijn kampioen sparen - waarbij het geld onder meer wordt gebruikt voor de aflossing op de hypotheek (in 2014 werd er voor ruim 25% méér afgelost dan in 2013). En waar banken op inspelen getuige de nieuwe reclamecampagne van ABN Amro waarin het schuldenvrij zijn als gevolg van versnelde aflossingen als ‘een extra lekker gevoel’ wordt aangeprezen!

 

Nederlander happy met consuminderen

En wat blijkt: voor veel mensen betekent dit dat je door het consuminderen helemaal niet ongelukkig wordt of verstoten door vrienden en kennissen omdat je er niet meer ‘bij hoort’. Nee, sterker nog: niet meegaan met de drang naar meer, meer, meer krijgt een positieve lading. Het anti-consumentisme wint terrein. Nog voorzichtig (en het wordt niet door iedereen zo genoemd) maar de voorkeur voor het immateriële breidt zich uit, waarbij waarden zoals beleven, ontplooien en inspireren belangrijker worden gevonden dan bezitten en in het wilde weg vernieuwen. De groep burgers die aangeeft uit zichzelf (bewust) een soberder leven te zijn gaan leiden; is in de afgelopen 10 jaar met bijna 10% gestegen.

 

MewtaliteitsMonitor 2015 - Soberheidstrend Nederland - Motivaction

 

Nieuwe techniek en start-ups katalysator P2P-economie

De techniek helpt ons hierbij een flink handje; want Spotify heeft ons geleerd dat we muziek niet meer hoeven aan te schaffen in de iTunes-store om toch van muziek te kunnen genieten en met apps zoals Uber en Airbnb zijn goedkope alternatieven voor dure taxiritjes en gepeperde hotelovernachtingen mogelijk geworden. En wat te denken van Peerby waarmee je (gratis!) spullen kunt lenen van mensen uit je buurt. Of het nu gaat om een partytent, een tegelsnijder of boormachine, stuk voor stuk artikelen en producten die de meeste tijd van hun levensduur in een schuur op of zolder liggen te verstoffen en met Peerby vaker gebruikt worden! Deze nieuwe initiatieven tonen aan dat toegang tot diensten en producten belangrijker wordt dan het bezit ervan.

 

Facebook Twitter LinkedIn