Online kwalitatief onderzoek - up close and personal

Weet je nog dat je een brief moest schrijven aan een bedrijf of organisatie als je een klacht of vraag had? Of dat je je vrienden en familie uitnodigde om je vakantiefoto’s te komen bekijken? Waar we ‘vroeger’ nog huiverig waren om ons persoonlijk leven online te zetten, is het nu een tweede natuur geworden. We profileren onszelf online, gaan discussies aan en worden er verliefd. 

 

"De e-Safari is een heel mooi instrument dat we al voor meerdere titels binnen Audax hebben ingezet. Iedere keer weer sta ik versteld van de waardevolle feedback die we op deze manier krijgen van de respondenten en de toewijding waarmee zij aan deze interactieve vorm van onderzoek meewerken."

Marieke Cambeen, voormalig interim directeur Audax Publishing

 

Up close and personal met online kwalitatief onderzoek

Internet is hierdoor ook een zeer geschikt medium voor online kwalitatief onderzoek geworden. Het is een laagdrempelige manier om een doelgroep over een langere periode realtime te volgen en daarmee meer onbewust gedrag in kaart te brengen. We verzamelen rationele, emotionele en visuele input van consumenten. Bovendien kan iedereen meedoen, over de hele wereld, .

Sinds 2010 hebben wij met onze e-Safari en M-Talk succesvol online kwalitatief onderzoek ingezet en honderden respondenten het hemd van het lijf gevraagd over uiteenlopende onderwerpen. Online connecten heeft zich volgens ons bewezen als een waardevolle aanvulling op de kwalitatieve toolkit. Waar wij én onze opdrachtgevers het meest enthousiast van worden is de grote betrokkenheid van respondenten en het gevoel mee te draaien in hun dagelijks leven.

 

"Het is motiverend dat jullie als onderzoekers oprecht geïnteresseerd zijn in mij. "

Respondent

 

Learnings

We weten wat er nodig is om de gewenste diepgang en relevante insights voor onze opdrachtgevers te verkrijgen en delen graag onze key learnings met jou:

  • Zorg dat je een connectie met de respondenten maakt. Wij doen dat bijvoorbeeld door onszelf persoonlijk voor te stellen (inclusief foto’s) en oprecht interesse te tonen in het individu. Hierdoor voelen respondenten zich serieus genomen met als resultaat dat ze betrokken en actief deelnemen.
  • Zorg voor afwisselende en uitdagende vragen en opdrachten, waarbij je respondenten de mogelijkheid biedt om zich op een eigen manier te uiten. De ene persoon kan zijn of haar mening en gevoel namelijk makkelijker uiten in woorden, terwijl de ander visueler is ingesteld en zich beter kan uiten in bijvoorbeeld een moodboard of een eigen filmpje.

 

We zetten onze ervaring als kwalitatief onderzoekers in als het gaat om de manier van vragen stellen (afgestemd op de doelgroep), wanneer door te vragen en daar waar nodig aan te moedigen.
 

"De deelname aan het onderzoek heeft mij echt bewust gemaakt van mijn gedrag. Ik heb nieuwe dingen over mezelf geleerd."

Respondent

 

Online kwalitatief onderzoek biedt onze opdrachtgevers de kans om up close and personal met hun doelgroep te zijn en levert hen verrassende nieuwe insights op. Nieuwsgierig geworden? Klik hier voor meer informatie over kwalitatief onderzoek
 

Facebook Twitter LinkedIn