Ramadan legt kansen retail bloot

Niet alleen tijdens de ramadan aandacht voor de wensen van Nieuwe Nederlanders
Ruim een week is de ramadan gaande en de meeste Nederlandse moslims zijn overdag aan het vasten. Dit jaar valt de ramadan middenin de zomer. Voor veel mensen staat de zomer gelijk aan eindeloze avonden met veel licht. Voor de Nederlandse moslims betekent het vooral lang wachten tot de zon onder gaat om ’s avonds laat uitgebreid te gaan eten. De jongere garde doet, anders dan de veel soberder ouders, in deze feestmaand veel en uitbundig boodschappen. Tijdens de ramadan 2012 was er zelfs sprake van een omzetstijging van 35 procent.

 

Verschillende merken en winkels besteden aandacht aan de ramadan met speciale aanbiedingen. Zo kunnen islamitische klanten van Ortel Mobile op vrijdagen voor 1 cent per minuut bellen naar vrijwel alle islamitische landen wereldwijd. Ook oer-Hollandse winkels als Hema en Albert Heijn breiden hun assortiment uit. De Hema biedt voor het tweede jaar lekkernijen aan, Albert Heijn ging dit jaar voor het eerst mee. In verschillende winkels zijn speciale ramadan-displays te zien en in de online-versie van de Allerhande kunnen klanten recepten vinden voor onder andere tajines en hummus.

Over 3 weken is de ramadan weer voorbij en verdwijnen de feestelijke displays uit de winkels. En dat is opmerkelijk want retailers die zich echt verdiepen in de specifieke behoeften van Nieuwe Nederlanders kunnen deze doelgroep met een uitgebreider vast assortiment van producten nog veel sterker aan zich binden dan ze nu doen. Er is vooral bij de tweede generatie voldoende vraag naar een veelzijdig aanbod. Nieuwe Nederlanders zijn allang geen niche meer: vandaag de dag hebben we het over een grote groep van 2 miljoen consumenten die met een besteedbaar inkomen van 17 miljard ook de rest van het jaar hun geld willen en moeten uitgeven. Wij weten dat voor niets de zon opgaat, maar retailers en fabrikanten laten nu omzet liggen door niet gericht in te spelen op hun vraag.  

Facebook Twitter LinkedIn