Wat kunnen retailers leren van Tanger-supers?

Iedere week geven Turkse en Marokkaanse Nederlanders bijna 40 miljoen euro uit aan dagelijkse boodschappen. Op jaarbasis is dat zo’n 2 miljard euro. Een deel van dit geld komt terecht bij Nederlandse supermarkten als AH, Aldi of Dirk van den Broek. Maar niet alles, een aanzienlijk deel, bijna de helft van het boodschappenbudget wordt nog altijd uitgegeven in Turkse en/of Marokkaanse winkels.

Om hun boodschappenlijstje af te werken, bezoeken Turkse en Marokkaanse Nederlanders vaak veel verschillende winkels. Er is geen sprake van one stop shopping, maar juist van een reis langs buurtwinkels en supermarkten. Voor de melk, de frisdranken, koek en snoepgoed gaan ze naar de supermarkt en voor de groenten, kruiden en het vlees naar de Turkse en/of Marokkaanse winkel. Dit geldt niet alleen voor shoppers van de eerste generatie, maar ook voor de jongere generatie. Ondanks drukke werkschema’s van tweeverdieners is het niet ongewoon dat zij op hun vrije zaterdagen veel verschillende winkels afgaan. Omdat het moet, dat wel. Want het liefst zouden zij in één keer klaar zijn.

Vooralsnog is daar geen sprake van. Supermarkten hebben vaak niet het gewenste aanbod in huis. Specifieke producten zoals harissa, couscous, harira en gedroogde pruimen, staan in een hoekje of klein schap weggestopt of er is alleen een kleine verpakking van te vinden. Niet echt de producten die op het boodschappenlijstje stonden.

De Marokkaanse supermarktketen Tanger met vestigingen in Amsterdam, Almere, Rotterdam, Den Haag en Antwerpen springt in dit gat. Tanger biedt klanten de volle breedte aan van zowel etnische als meer reguliere producten waardoor klanten in één keer klaar zijn. En het werkt. Ieder weekend staat een lange rij wachtenden voor de deur. In de Randstad volgen nu ook anderen. Aangezien jongere generaties Turkse en Marokkaanse Nederlanders steeds meer uit te geven hebben, is te verwachten dat het marktaandeel van deze ketens steeds groter wordt. Tenminste, totdat de reguliere supermarkten ook hun aanbod gaan uitbreiden. 

Facebook Twitter LinkedIn