Toegankelijkheid

Skip to main content

Wie switcht er van zorgverzekering?

26 november 2018

Aan het einde van het jaar kunnen mensen weer overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Het wordt Nederlanders makkelijk gemaakt met een overstapservice: je hoeft je alleen maar aan te melden bij een nieuwe verzekeraar en de oude polis wordt automatisch voor je beëindigd. Voor zorgverzekeraars is dit het hoogseizoen, het is nu de tijd om nieuwe klanten binnen te halen. Tegelijkertijd lopen in deze periode natuurlijk ook klanten weg naar de concurrent. 

 

Een kleine groep stapt over

Overstappen kan de klant geld opleveren. Toch zijn er veel mensen die liever andere dingen doen in de donkere dagen voor Kerst. Van alle Nederlanders is 9% het afgelopen jaar veranderd van zorgverzekering. Een derde van de bevolking heeft al meer dan 10 jaar dezelfde zorgverzekering: de slapende klanten. Voor verzekeraars is het belangrijk om te weten welke klanten kansrijk zijn om binnen te halen en wie hoogstwaarschijnlijk bij zijn of haar oude verzekeraar blijft. Zij kunnen hun communicatieaanpak hier goed op afstemmen.

 

Switchers lijken op elkaar

Uit onderzoek van Motivaction naar switchgedrag blijkt dat één van de groepen die we onderscheiden in ons Mentality-model significant meer switcht van zorgverzekering. En dat niet alleen, deze groep verandert ook meer als het gaat om andere verzekeringen, telefoon- en televisieabonnement, en zelfs van bank. Het zijn de opwaarts mobielen. Een groep die hecht aan hun carrière en aan geld verdienen. Ze willen vooruit in het leven en laten dat graag zien, bijvoorbeeld door in een mooie auto te rijden.

 

Jouw communicatie afstemmen

Deze groep kan je heel gericht aanspreken, door in je communicatie begrippen te gebruiken zoals verdienen, slim bezig zijn, een goede deal. Met beelden kan je ze daarnaast triggeren, door die mooie auto en jonge, succesvolle mensen te laten zien. Je kan ook heel gericht je kanalen kiezen, want we weten welke bladen deze groep leest en welke websites ze bezoeken. Oftewel, door jouw communicatieaanpak te optimaliseren voor deze doelgroep vergroot je de kansen op succes.
 

Wil je meer weten over het switchgedrag van Nederlanders of onze Mentality-profielen? Neem dan contact op met Seth Schaafsma of Marcel Voorn.


Vragen?
Marcel Voorn

Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 83 83


Gerelateerde artikelen

’Vrouw verdient drie ton minder dan man’

André Kamphuis
06 november 2018

Laten we Gen Z niet over één kam scheren

Ester Koot
01 juli 2019

Motivaction richt nieuw label voor arbeidsmarktonderzoek op: Sparkey HR strategy and insights

Ester Koot
29 april 2020

Emerce100: de beste bedrijven in e-business 2022

Jeroen Senster
29 april 2021
Neem contact met ons op



Copyright ©2023 Motivaction International. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency