'Consument wil digitaal keurmerk voor veilige websites en apps'

53 procent van de Nederlanders vindt het een taak van de overheid om een digitaal kwaliteitskeurmerk voor veilige digitale producten en diensten als websites, apps of digitale diensten te leveren. Dat blijkt uit een onderzoek van Motivaction onder 1.036 Nederlanders in opdracht van IT-dienstverlener Sogeti. Download het rapport. 

 

'Reviews voor consument belangrijk'
Tweederde (67 procent) van de consumenten geeft aan dat de overheid toezicht moet houden op de kwaliteit van digitale diensten. Wat opvalt, is dat het consumentenvertrouwen in digitale producten en diensten slechts in beperkte mate gebaseerd is op huidige (kwaliteits)keurmerken. Online reviews en -ratings hebben de rol van keurmerken overgenomen.

 

Beperkte invloed
36 procent van de consumenten zegt waarde te hechten aan keurmerken bij bepaling van digitale kwaliteit. Daar staat tegenover dat voor 58 procent van de consumenten keurmerken (zeer) beperkte invloed hebben, omdat ze deze niet altijd betrouwbaar vinden (16 procent), of dat ze de kwaliteit niet als geheel kunnen garanderen (11 procent) of omdat er teveel keurmerken zijn, zo zegt 11 procent van de respondenten. Daardoor wordt de waarde van een individueel keurmerk al snel als onduidelijk ervaren.

 

'Herijk keurmerken'
"Het lijkt erop dat de huidige kwaliteitskeurmerken niet meer aansluiten op het digitale tijdperk. Naast de grote invloed van de directe sociale omgeving, spelen voor 45 procent van de consumentenreviews een belangrijke rol bij de beoordeling van digitale kwaliteit. De vraag is of het niet tijd wordt om het landschap van kwaliteitskeurmerken te herijken op basis van onze digitale samenleving", zegt Kevin Hengstz, onderzoeksleider van Motivaction.

 

IoT-kwaliteitskeurmerk bepleit
D66 Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleitte eind vorig jaar al voor de invoering van een digitaal kwaliteitskeurmerk voor Internet-of-Things producten. "Ik ben erg blij met de uitkomst van dit onderzoek waarin de consument mijn voorstel positief lijkt te ontvangen." stelt Verhoeven.

 

 

Whitepaper nationaal kwaliteitsonderzoek digitaal 2017
 

Bron: Kassa, 12.4.2017

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn