De hybride docent in cijfers

Hybride docenten. Hoeveel zijn er? Wie zijn ze? Wat drijft hen? En hoeveel docenten en niet-docenten zouden geïnteresseerd zijn om hun eigen (onderwijs)loopbaan hybride te maken? 

 

Recent onderzoek op basis van bestaande cijfers en eigen vragen komt tot de volgende conclusies:

  • Circa 1 op de 8 docenten in het voortgezet onderwijs werkt op dit moment al hybride, dat zijn circa 10.000 docenten
  • Docenten van alpha- en gammavakken combineren in de regel vaker dan docenten van bètavakken
  • Voor meer dan de helft van de hybride docenten is meer afwisseling in taken en meer persoonlijke ontwikkeling de hoofdreden om te banen te combineren
  • Hybride docenten geven aan een intenser werkleven te ervaren, maar rapporteren niet meer gezondheidsklachten dan reguliere docenten
  • Ongeveer 2 op de 3 reguliere docenten zouden geïnteresseerd zijn in het hybride docentschap als de combinatie van banen o.a. betere loopbaanmogelijkheden biedt
  • Ongeveer 1 op de 5 hoogopgeleide werkenden die zichzelf best voor de klas zien staan, zouden daartoe daadwerkelijk bereid zijn als ze het kunnen combineren met hun huidige baan

 

Dit onderzoek baseert zich op analyses door CBS, TNO, Erasmus Universiteit en Motivaction op verschillende databestanden die representatief zijn voor de Nederlandse arbeidsmarkt.

 

Klik hier voor de factsheets, meer informatie over de factsheets en de onderzoeksverantwoording.

Klik op de afbeelding om te downloaden.

 

Hybride Docenten

 

Bron: Hybride Docent, 29.5.2017

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn