Maak kennis met Ding Yi en Zhang Xiang

“Motivaction is DE partij als het gaat om doelgroepen: de persona’s helpen ons verder in de aanscherping van onze positionering dankzij de deskundigheid en het advies van Motivaction."
Marktonderzoeker, Intratuin

Om doelgroepen centraal te stellen maken wij gebruik van een praktisch hulpmiddel: persona’s. Door culturele verschillen zijn bestaande persona’s internationaal vaak niet toepasbaar. Daarom ontwikkelden wij in opdracht van NBTC twee nieuwe Chinese persona’s. Na onderzoek in verschillende Chinese regio’s en op basis van het Glocalities-model zijn Chinese doelgroepen nu tastbaarder dan ooit. Ontmoet Ding Yi en Zhang Xiang.
 

Motivaction deed in opdracht van NBTC onderzoek in de Chinese regio’s Beijing, Shanghai, Guangzhou, Hangzhou, Xiamen en Chengdu. Om de Chinezen in doelgroepsegmenten te verdelen, gebruikt Motivaction het Glocalities-model. Daarin worden psychologische aspecten meegenomen: staat iemand open voor veranderingen of hecht iemand waarde aan tradities? Maar ook sociologische aspecten komen aan bod: is iemand vooral gehoorzaam en gericht op controle of gericht op vrijheid en individuele keuzes?

 

 


Belangrijkste doelgroepen voor Nederland

De Chinezen uit deze zes regio’s die de intentie hebben om Europa te bezoeken kunnen worden onderverdeeld in vijf segmenten: socializers (1%), conservatives (13%), achievers (44%), creatives (14%) en challengers (28%). Op basis van de karakteristieken en interesses zijn de achievers en de creatives voor Nederland de belangrijkste doelgroepen. Om deze doelgroepen tastbaar, concreet en persoonlijk te maken, zijn er twee persona’s uitgewerkt: Ding Yi (creatives) en Zhang Xiang (achievers).

 

Ding Yi: open minded met interesse in kunst en cultuur

Hij is 32, woont bij zijn ouders, maar brengt veel tijd met vrienden door. Heeft een goede baan als webdesigner bij een bedrijf dat voor gezonde voeding staat. Ding Yi is actief en sportief. Eerlijke, handgemaakte producten die er wel trendy uitzien hebben zijn voorkeur. Om zich voor te bereiden op een reis gebruikt hij vooral het internet. Hij reist graag individueel in mei of september en verblijft meestal in drie- of viersterrenhotels. Verborgen schatten ontdekken en nieuwe mensen ontmoeten is belangrijk. Bekijk de factsheet van Ding Yi om zijn ideale vakantie in Nederland te ontdekken.

 

Zhang Xiang: doelgericht en dol op souvenirs

Hij is 38, getrouwd en heeft een zoontje. Zijn werk als manager bij een groot bedrijf is belangrijk voor hem. Overwerken is geen probleem. In zijn vrije tijd studeert hij. Hij heeft interesse in antiek en ziet diamanten als een goede investering. Aan familie hecht Zhang Xiang veel waarde. Hij neemt zijn ouders mee op reis en plant alles van tevoren. Hij wil alle bezienswaardigheden zien, koopt veel souvenirs en laat zich graag entertainen en in de watten leggen. Georganiseerde reizen hebben zijn voorkeur. Bekijk de factsheet van Zhang Xiang om zijn favoriete reisperiode en accommodaties te ontdekken.

 

 

Bron: NBTC, 18.05.2016

 

Lees hier meer over persona's.

 
 
 
 
 

Facebook Twitter LinkedIn