Monte Königs is genomineerd voor de Young Talent Award van MOA

Als je iets goed onderzoekt kun je er ook echt iets over zeggen

Monte Königs, onderzoeker bij Motivaction en Think Tank Member en Keynote Speaker bij Whetston, is genomineerd voor de Young Talent Award van MOA. We spraken hem over onder meer zijn visie op onderzoek en zijn ambities.


Hoe voelt het om genomineerd te zijn?

‘Echt heel leuk! Ik vind het al een mooi compliment van mijn collega’s dat ze mij hadden aangedragen en had niet verwacht ook echt genomineerd te worden.’


Sinds wanneer werk je bij Motivaction?

Ik begon in april 2015. Toen ik net bij Motivaction kwam werkte ik in de researcherpoule, bij verschillende projecten in verschillende teams. Ik wist eigenlijk al vanaf het begin dat ik graag bij Maatschappij zou willen werken maar ik besloot ook echt open te staan voor de andere teams. Uiteindelijk heb ik ook veel gewerkt voor het team Commerciële Dienstverlening. Dat was heel leuk en ik ben mede daarom ook betrokken geraakt bij Midlife Carrières. Toch liggen de onderwerpen die bij Maatschappij – waar ik nu zit – aan bod komen mij het nauwst aan het hart.


Wat voor onderzoeken doe je voornamelijk?

‘Dat is best wel divers. Ik doe onder meer veel op het gebied van duurzaamheid, dat vind ik heel interessant. Wij weten bijvoorbeeld dat bijna iedereen in Nederland er bewust van is dat duurzaamheid belangrijk is, maar toch is de groep die echt bereid is zich hiervoor in te zetten erg klein en ondervinden duurzame initiatieven vaak veel weerstand. Er zit dus een enorm gat tussen het bewustzijn dat er iets moet gebeuren en het daadwerkelijk iets doen of alleen al meebewegen. Wij proberen dit gat te overbruggen door goed te onderzoeken waar dit aan ligt. Als je dat weet, kun je hier gericht actie op ondernemen.


Ook doe ik met Ester Koot met Midlife Carrières onderzoek naar ouderen op de werkvloer. Vooral als het over leeftijd gaat, zijn er zoveel vooroordelen en typeringen, dat proberen wij te doorbreken en diversiteit binnen deze doelgroep te laten zien. Ik heb aan een onderzoek over millennials meegewerkt, voornamelijk als criticus. Wel weer typerend van de millennial om overal wat van te vinden, haha. Het was een goed, gedegen onderzoek maar de resultaten waren geïnterpreteerd door en voor niet-millennials en ik miste het perspectief van de millennial. Die wordt namelijk nog wel eens verkeerd begrepen. Uiteindelijk hebben ze de millennial ook veel betrokken bij het onderzoek, bijvoorbeeld in de ontbijtsessies die zijn gegeven. Daar waren drie millennials die hun verhaal deden en dat werkte heel goed, leuk dat mijn collega’s dat hebben opgepikt. Ik ben nu samen met Marjolein Eigenfeld aan het kijken naar generatie Z. Een nieuwe, hele interessante generatie. We zijn hard bezig dat goed in kaart te brengen. Zeker ook samen met die generatie!


Wat zijn jouw ambities?

‘Ik wil blijven zoeken naar: hoe kunnen we zorgen dat er gegronde en goede informatie en boodschappen de maatschappij inkomen? Onderzoek blijf ik zo’n machtig middel vinden want als je iets goed onderzoekt kun je er ook echt iets over zeggen. Iedereen kan speculeren en ieder z’n stem wordt nu ook gehoord. Ik denk dat dat ook een goede ontwikkeling is, maar het is ook nuttig om stil te staan bij: wat speelt er nu echt? Wat is nou een goede beslissing? En dat je dat kunt onderbouwen. Er komt nog een volgende stap bij: hoe zorg je dat mensen ervan horen en dat er ook iets mee gedaan wordt? Dat wordt steeds moeilijker en ingewikkelder. Mijn ambitie ligt om daar aan bij te dragen dat goede informatie op de juiste manier landt. Ik ben nog hard op zoek naar de beste manier hiervoor maar ik geloof dat onderzoek en public speaking er een grote rol inspelen.’


Wat kan onderzoek volgens jou dan echt betekenen voor de maatschappij? Hoe kun je het inzetten om veranderingen in de maatschappij teweeg te brengen?

‘Als je dus kijkt op het gebied van duurzaamheid, dat er zo’n groot gat zit tussen wel willen maar niet doen: als je daar verandering in wilt aanbrengen moet je dat of heel autoritair doorvoeren of je moet uitzoeken waarom dit gebeurt. Waarom gaan mensen niet uit zichzelf duurzamer leven? Als je dat weet kun je daar op inspelen. Het is goed om dat te blijven onderzoeken. In deze maatschappij waarin elke mening telt is het ook gewoon goed om te kunnen zeggen: oké iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar mening is niet altijd de way to go. Ik geloof dat onderzoek duidelijkheid geeft en je een richting wijst waardoor je zeker weet: dit is de goede weg om op te gaan.’

 

Hoe is het om onderzoek te doen bij Motivaction?

‘Toen ik aan het kijken was naar marktonderzoekbureaus wilde ik heel graag bij Motivaction werken. Dat komt vooral omdat ik heel erg geloof in waardengedreven onderzoek. Het Mentality-model, dat onze belangrijkste uiting is, gaat veel minder om demografische gegevens en veel meer om de manier waarop je bent opgevoed, welke invloeden je hebt gehad in je leven. Dat vind ik ijzersterk en het bewijst dat we bij Motivaction sociologisch mogen en kunnen nadenken. Ik ben opgeleid als socioloog en daar voel ik me heel erg in thuis. En ook het gedegen onderzoek en het geven van duiding dat bij Motivaction hoort, zijn dingen waar ik echt achtersta en graag als onderzoeker om bekend sta.’

 

Je bent ook Think Tank Member en Keynote Speaker bij Whetston. Wat is Whetston precies?

‘Dat is opgericht door één man: Thimon de Jong. Hij is Keynote Speaker, komt ook uit de marktonderzoekshoek en is later meer de advieskant opgegaan. Ook was hij eindredacteur van een jongerenblad. Hij sprak op allerlei evenementen en congressen over jongeren. Dat ging goed en toen kwam iemand op hem af die zei: ik vind jou zo goed, ik zie je dit wel meer doen. Die man is de agent geworden van Thimon en zo is hij in het vak gerold. Nu geeft hij over heel de wereld keynotes.’


Wat houdt zo’n keynote in?

‘Je moet een beetje denken aan een TED Talk. Het duurt vaak twintig minuten tot drie kwartier en het is een inspirerend verhaal. De keynote zet de toon van een evenement. Het moet inspireren, iets over de toekomst zeggen of een nieuwe zienswijze introduceren waardoor de rest van het evenement of het congres in een ander daglicht komt te staan. Of in ieder geval je ogen opent waardoor je denkt “o ja, wow, zo had ik het nog niet bekeken”. En dat het nieuwe energie geeft.’


Wat is het dat jij daar doet?

‘Thimon de Jong doet het nu drie jaar en geeft veel presentaties. Het leek hem heel leuk om jonge mensen erbij te betrekken omdat hij het gewoon een mooi vak vindt. Hij wilde zijn kennis doorgeven en zijn denktank die de presentaties voedt aanvullen met jonge mensen, om ook te zorgen dat zijn presentaties vernieuwend blijven. Met dat idee stuurde hij vacatures uit en daar reageerde ik op en ik ben het geworden. Dus dat is supervet.’


En waar spreek jij dan over?

‘Een van de thema’s gaat over vertrouwen. Dat is nu natuurlijk een heel groot thema in verband met onder meer de uitkomst van onze verkiezingen en die in Amerika. We zien steeds minder vertrouwen in de overheid, of die wel het beste met ons voor heeft. Maar dit zien we ook in het bedrijfsleven en de media. Dus alle institutionele grote zaken. Wij gaan in onze presentatie in op hoe het komt dat het vertrouwen hierin afneemt. Maar we vertellen ook hoe je hier als organisatie op kunt inspelen: mensen hebben minder vertrouwen in je, hoe zorg je dat je het terugwint?

 

Ik vind dat een heel mooi onderwerp maar ik dacht ook: je kunt je als bedrijf wel anders profileren maar als je DNA nog steeds niet te vertrouwen is, werkt dat niet. Dus nu heb ik een tweede onderwerp gestart en dat gaat over ethiek of moraliteit. Een nieuwe ontwikkeling is de purpose economy: een theorie dat bedrijven die nu succesvol zijn veel beter definiëren waarvoor zij er zijn, wat hun purpose is en dat winst in dienst staat van dit doel. Motivaction zegt bijvoorbeeld: “we zorgen dat de overheid en het zakenleven de burger beter begrijpen.” Dat is nog een andere drijfveer dan geld verdienen. Als je dat goed formuleert en alles in dienst zet daarvan, hoor je bij de purpose economy. En ik geloof daar heel erg in. Ik hoop dat de tijd waarin alles alleen maar om winst draait wel een beetje voorbij is.’
 

Facebook Twitter LinkedIn