Toegankelijkheid

Skip to main content

Pasen dit jaar stuk minder gevierd, wel recordaantal paasbrunches

20 april 2020

Amsterdam – Pasen is vanouds het belangrijkste Christelijke feest, het feest van een nieuw begin. Anno 2020 voelt dit nieuwe begin anders aan dan in voorgaande jaren. De bescheiden meerderheid van de Nederlandse bevolking die dit jaar Pasen vierde, deed dit met respect voor de richtlijnen vanwege de coronacrisis: thuis en in gezinsverband.

 

Pasen, anders dan gepland

Paaseieren zoeken in de tuin van opa en oma, een uitgebreide paasbrunch met de gehele familie of naar de kerk gaan voor de paasmis, het zat er dit jaar niet in. Dit is terug te zien in de cijfers: dit jaar vierde 58% Pasen, een daling van 12% ten opzichte van vorig jaar. Ruim vier op de tien paasvierders (42%) stellen dat ze deze editie van Pasen als minder leuk hebben ervaren dan eerdere jaren, terwijl 35% niet volop heeft kunnen genieten van de feestdag vanwege gedachten aan corona. Ruim een kwart (27%) heeft Pasen niet kunnen vieren met de mensen waarmee ze dat in eerste instantie wilden doen.   

 

Kleine gezelschappen

Pasen werd dit jaar met gemiddeld drie anderen gevierd: met partner, kind(eren) en/of ouders. Vorig jaar bestond een paasgezelschap nog uit gemiddeld elf personen. Grootouders, andere familieleden en vrienden bleven dit jaar vaker thuis. Hoewel (familie)bezoek sterk was ontraden, ging 15% alsnog op bezoek bij familie of vrienden.

 

Grootouders op FaceTime, Zoom of Skype

Met deze resultaten gaf de Nederlander grotendeels gehoor aan de oproep van het kabinet om Pasen thuis en in kleine kring te vieren, en grootouders even niet op te zoeken. Doordat familiebezoek sterk werd afgeraden, zochten mensen naar alternatieven om elkaar in het paasweekend toch te zien. Zo hebben bijna alle paasvierders in het paasweekend virtuele ontmoetingen gehad, met 2 à 3 personen gemiddeld. Vooral ouderen maken graag gebruik van de moderne technologieën, een goede manier om in tijden van corona contact te houden met familie en vrienden. Zo videobelden 55-plussers met gemiddeld vier mensen.

 

Eten, wandelen, eieren zoeken en de virtuele kerkdienst volgen als hoofdactiviteiten

Hoewel er tijdens de Paasdagen veel niet mocht, hebben paasvierders zich toch heel behoorlijk weten te vermaken. Waar in 2019 38% een paasontbijt of brunch nuttigde, is dat dit jaar bijna verdubbeld naar 73%. Ook paaseieren zoeken was dit jaar populairder: 22% van de mensen zocht dit jaar naar verstopte eieren, een stijging van 5% ten opzichte van 2019. Spelletjes spelen (19%), wandelen (18%) en barbecueën (17%) waren andere populaire bezigheden. Daarnaast werden ook geregeld virtuele kerkdiensten beluisterd of bekeken, en werd er stevig gegourmet.

 

Minder bestedingen

Van de paasvierders bleef 88% dit jaar thuis, significant meer dan de 66% van 2019. Een bezoek aan de horeca zat er dus niet in, en dat heeft er ook aan bijgedragen dat een kwart van de paasvierders dit jaar per saldo minder geld aan Pasen besteed heeft dan vorig jaar. Desondanks gaf nog steeds 72% van hen extra geld uit aan paaseten en drinken (gemiddeld zo’n 35 euro), liet 59% zich verleiden door paaseitjes en kocht 22% van de paasvierders bloemen of planten. Vooral supermarkten profiteerden hier optimaal van.

 

Feestdagen monitor

Onze Feestdagenmonitor brengt al sinds 2012 de trends en ontwikkelingen rondom 14 feestdagen in kaart. Feestdagen zijn in Nederland een belangrijk sociaal en economisch verschijnsel. We kunnen vergelijkingen maken tussen diverse feestdagen, maar ook tussen verschillende jaren. De Feestdagenmonitor geeft handvatten om jouw marketingstrategie te optimaliseren rondom de voor jouw organisatie relevante feestdagen. 

 

Over het onderzoek

Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van het StemPunt-panel van Motivaction met meer dan 60.000 leden. 982 respondenten in de leeftijd van 15 tot 70 jaar hebben de vragenlijst volledig beantwoord. Het onderzoek is representatief gewogen op de kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, regio en Mentality. De veldwerkperiode van het onderzoek is 14 april tot 16 april 2020.

Neem voor meer informatie contact op met Lisa Baart.

 


Vragen?
Ruurd Hielkema

Ruurd Hielkema studeerde Nederlandse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, was medeoprichter van Trendbox, voorzitter van de Research Keurmerkgroep en bestuurslid van SIRE.


Email
Functie Senior Research Consultant
Telefoon +31 (0)20 589 82 25



Gerelateerde artikelen

Krijg je zo klanten in beweging?

Henk Heinen
05 september 2019

Digitality

Wat drijft de digitale consument?
Kevin Hengstz
14 maart 2018

Mediaprofielen

Lex van Meurs
21 februari 2021

Populariteit moestuinen stijgt, geld is niet belangrijk

Ruurd Hielkema
16 oktober 2023
Neem contact met ons op



Copyright ©2024 Motivaction International B.V. All Rights Reserved

Powered by © Totoweb and Gonta Creative Agency