Valentijn is vooral een Millennial-dingetje

Ieder jaar geven we meer uit aan Valentijnsdag, millennials voorop.

Vorig jaar werd Valentijnsdag (14 februari) gevierd door één op de drie Nederlanders. Deze groep geeft ieder jaar weer meer uit aan de dag van de liefde. In 2013 lag het gemiddelde rond de 46 euro, terwijl we vorig jaar op 55 euro uitkwamen. Dat stelt onderzoeksbureau Motivaction vast, zich baserend op een onderzoek onder 1500 Nederlanders, de 'Feestdagenmonitor'. 

 

Cadeautjes

Millennials – mensen die geboren zijn tussen 1980 en 2000 – hechten meer aan het vieren van Valentijnsdag dan gemiddeld Nederland; 40 procent.

 

Mannen online

Meer dan de helft van de respondenten die Valentijn viert, koopt een cadeautje voor zijn of haar geliefde. Mannen gaven hier in 2017 gemiddeld 40 euro meer aan uit dan vrouwen. 29 procent van hen koopt dit geschenk online, terwijl vrouwen het meest te vinden zijn in een fysieke winkel (73 procent). Een derde van de millennials gaf vorig jaar aan meer uit te geven dan het jaar ervoor.

Tekst loopt door onder infographic

 

Uit eten

De trend om Valentijn buiten de deur te vieren is ingezet. 32 procent van de millennials die Valentijnsdag vierde ging vorig jaar naar een restaurant. In 2013 lag het percentage van de Nederlanders die op deze dag uit eten ging nog op 22 procent. Ook worden er uitjes genoemd zoals een hotel, theater of de dierentuin.

 

Op de bank knuffelen

Toch bleef vorig jaar nog het overgrote deel van de Nederlanders, namelijk 68 procent, thuis met Valentijn.

 

Bron: MarketingOnline,  06.02.2018

 

Lees meer

Facebook Twitter LinkedIn