Valentijnsdag populairder dan ooit

Valentijnsdag is populairder dan ooit. Bijna één op de drie (31%) Nederlanders heeft in 2018 Valentijnsdag gevierd, significant meer dan de voorgaande jaren. Dit stelt onderzoeksbureau Motivaction op basis van onderzoek onder een landelijk representatieve steekproef van 1.537 Nederlanders in de leeftijd van 15 tot en met 70 jaar. Het onderzoek over Valentijnsdag maakt onderdeel uit van de Feestdagenmonitor, waarin Motivaction vanaf 2013 de beleving en invulling van de belangrijkste feestdagen in Nederland volgt.  

 

Valentijnsdag vooral een Millennial ‘dingetje’

Hoe jonger ze zijn, des te groter is de kans dat Nederlanders Valentijnsdag vieren. Van de Millennials vierde in 2018 44% Valentijn, van Generatie Z was dat zelfs 47%. Oudere generaties hebben duidelijk minder met de dag der liefde. Van hen heeft slechts één op de vijf (21%) Valentijnsdag gevierd.

 

Uitgaven stabiel, mannen besteden meer

Nederlanders besteden door de jaren heen een redelijk vast bedrag aan Valentijn. De uitgaven schommelen tussen de €46 en €55. Vooral mannen investeren in hun geliefde. Gemiddeld gaven zij in 2018 €54 uit, terwijl vrouwen dat beperkten tot €38. Opvallend is dat er over de gehele linie in 2018 vaker geld werd uitgeven aan speciaal Valentijns eten en drinken dan voorheen: 40% kocht iets voor al dan niet directe consumptie, tegenover 32% in 2017. De liefde gaat dus kennelijk vaker door de maag.

 

De tekst gaat verder onder de afbeelding

 

Mannen vaker online voor een cadeau

Meer dan de helft van de respondenten die Valentijn viert (61%), koopt een cadeautje voor zijn of haar geliefde. Mannen gaven hier in 2017 gemiddeld 10 euro meer aan uit dan vrouwen (€30 vs. €20). Vrouwen kiezen relatief vaker voor de aanschaf in een fysieke winkel, mannen doen dat vergelijkenderwijs vaker online.

 

Een moderne feestdag met klassieke tinten

Het sturen van een Valentijnskaart is altijd al een populaire manier geweest om de feestdag te vieren. Dat gebeurt nog steeds veel vaker via de post (‘meestal’ of ‘altijd’ 49%) dan via internet (13% ‘meestal’ of ‘altijd online’). Voor het kopen van een cadeautje wordt ook nog steeds vaker een fysieke winkel bezocht (70%) dan een online aankoop gedaan (26%). De traditie van Valentijnsdag moge in Nederland nog vrij jong zijn, maar de fysieke kaart en de fysieke winkel spelen daarin nog steeds een zeer belangrijke rol.   

Wil je meer weten over dit onderzoek of de Feestdagenmonitor? Neem dan contact op met Ruurd Hielkema of Lisa Baart.

Facebook Twitter LinkedIn