Vanaf juni weer face to face kwalitatief onderzoek in anderhalve meter sessies

Sinds de coronacrisis zien we nog meer de kracht van alle digitale mogelijkheden voor onderzoek op afstand. Toch gaat er op zijn tijd niets boven een goed gesprek, aan een tafel, oog in oog met onze respondent. En daarom zijn we blij dat we onze face-to-face activiteiten weer hebben opgepakt. Met de grootste zorgvuldigheid uiteraard: we nemen hierbij de anderhalve meter richtlijn en andere RIVM richtlijnen in acht en werken op basis van een onderzoeksprotocol dat is opgesteld door de MOA.

Vanaf juni zijn we begonnen met het uitvoeren van ‘anderhalve meter sessies’: dat zijn single interviews waarbij de interviewer en de respondent elk aan de uiteinden van een langwerpige tafel zitten. Onze interviewers waarborgen een vertrouwde sfeer waarin de respondent zich openstelt om ons de benodigde inzichten te verschaffen. 

Ook groepsdiscussies vinden weer plaats: mini groepsdiscussies welteverstaan, met maximaal 4 respondenten en 1 moderator. Onze ruim bemeten onderzoeksstudio’s lenen zich er goed voor om ook in een 1,5 meter samenleving toch persoonlijke gesprekken te kunnen voeren. De opstelling in de ruimtes passen we aan op basis van de richtlijnen. Onze moderators zorgen voor de interactie en dynamiek die we bij een groepsgesprek gewend zijn.

Daarnaast blijven we natuurlijk ook onze online methoden voor kwalitatief onderzoek inzetten:

  • e-Safari: benader via een platform de doelgroep in zijn of haar eigen omgeving met vragen en opdrachten gedurende 1 of 2 weken, bijvoorbeeld om een customer journey in kaart te brengen of een concept te testen en ontwikkelen.
  • M-Talk: breng een groep mensen uit jouw doelgroep samen om met elkaar in discussie te gaan. De onderlinge interactie staat hierbij centraal en levert unieke inzichten op. De duur van een M-Talk onderzoek kan variëren van een week tot een jaar en is daardoor uitermate geschikt voor complexe thema’s, gevoelige onderwerpen of radicaal nieuwe concepten.
  • QuickTalk: deze ‘vaste’ community met 300 Nederlanders kunnen we ieder moment benaderen met jouw vragen, stellingen of te evalueren concepten. Kwalitatief onderzoek in 1 tot 3 dagen.
  • Video interviews: we voeren online video interviews uit via de webcam terwijl respondenten voor hun koelkast staan, op hun werkplek zitten of een website bezoeken. Deze onderzoeksvorm pasten we al vaak toe voor ‘werkplekgesprekken’. In deze tijd zijn video interviews de belangrijkste vervanger van de face-to-face interviews. Je kunt als opdrachtgevers vanuit huis de gesprekken volgen.
  • Video focusgroepen: ook de face-to-face focus groepen vervangen we door middel van een video-bellen variant. Omdat via de camera de onderlinge dynamiek wat lastiger te volgen en te managen is, houden we een maximum aan van 4 deelnemers per video groepsdiscussie. Ook de video-groepsdiscussies kunnen door de opdrachtgever worden ‘bijgewoond’.

Wil je meer weten? Neem dan contact op met Margré Nijkamp.

Facebook Twitter LinkedIn