Wat wordt de werkplek van de toekomst?

23.11.2020, Amsterdam - Sinds de aankondiging van de intelligente lockdown in maart is thuiswerken de norm en ook nu blijft het advies om het kantoor zo veel mogelijk te vermijden, tenzij er geen andere optie is. Tijd om de balans op te maken: wat wordt de werkplek van de toekomst? Bijna driekwart van werkend Nederland (73%) geeft aan ook na de coronacrisis vaker thuis te willen werken en 77% geeft aan het dagelijkse werk thuis goed af te kunnen krijgen. Dit blijkt uit onderzoek onder 646 werkende Nederlanders van het label van Sparkey, het label van Motivaction voor arbeidsmarktonderzoek, en communicatiebureau PROOF. Toch blijft het samenkomen op één locatie belangrijk: ruim de helft (53%) geeft aan zijn of haar collega’s te missen, onder 25- tot en met 34-jarigen is dit zelfs 68%.

 

Thuiswerken went

Met name de rust die men thuis heeft, het combineren van werk met het gezin en het goed kunnen concentreren zijn belangrijke redenen als het gaat om vaker thuis willen werken na corona. Ook het wegvallen van de reistijd van en naar kantoor wordt als prettig ervaren. 37% geeft aan zich thuis beter te kunnen concentreren, terwijl een kwart aangeeft zich thuis juist slechter te kunnen concentreren. Dit percentage is met 50% het hoogst onder 25- tot en met 34-jarigen en eveneens met 50% onder lager opgeleiden.

 

Een plek waar collega’s elkaar kunnen ontmoeten blijft cruciaal

Ondanks de toegenomen populariteit voor thuiswerken, blijft het kantoor ook in de toekomst belangrijk. De werkplekken op kantoor bieden een aantal voordelen, zoals het houden van fysieke overleggen en brainstormsessies en even snel langs een collega lopen met een vraag. Ongeveer de helft van de werkenden (53%) geeft aan zijn of haar collega’s te missen, dit percentage is onder 25- tot en met 34-jarigen veruit het hoogst (68%). In de toekomst lijkt het kantoor niet te mogen ontbreken: Bijna de helft (49%) van de Nederlandse werknemers wil meerdere keren per week naar kantoor, als dit weer mag. 32% geeft zelfs aan zo snel mogelijk terug te willen naar hoe het vroeger was. Slechts 3% zou het kantoor volledig achter zich willen laten in de toekomst.

 

Peil de behoeften in jouw organisatie

Naast het kwantitatieve onderzoek onder werkenden heeft Sparkey in een online community met 60 deelnemers verdiepend onderzoek gedaan naar de wensen en behoeften van medewerkers ten aanzien van het kantoor van de toekomst. Ondanks dat er elementen te benoemen zijn die de ideale werkplek voor het gros van de werkenden moet bieden (goede koffie, veel licht en voldoende groen), kunnen we concluderen dat verschillende mensen verschillende behoeften hebben, ook op werk. Waar de ene groep werkenden de tijd graag flexibel indeelt en het liefst alleen naar kantoor komt om te brainstormen, wil een andere groep juist een vaste werkplek hebben en vaste werktijden aanhouden. De eerste stap naar een passend kantoorbeleid is dus het gesprek aangaan met de medewerkers in jouw organisatie: wat is hun ideale invulling van het kantoor? Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door één-op-éen gesprekken, een medewerkersonderzoek of een online community met medewerkers uit jouw organisatie. We helpen je graag met een aanpak die past bij jouw organisatie.

 

Frisse ideeën voor en door HR-professionals

Recent organiseerde Sparkey een brainstormsessie met vakgenoten over het kantoor van de toekomst. Tijdens de sessie kwamen een aantal inspirerende, frisse en “out-of-the(-office)-box” ideeën op tafel. Benieuwd? Hou de LinkedIn-pagina van Sparkey in de gaten, want hier verschijnt binnenkort een uitgebreid artikel over de learnings van de brainstormsessie.

 

Meer weten?

Sparkey voert als onderdeel van Motivaction alle HR-gerelateerde marktonderzoeken uit en brengt dagelijks motieven en drijfveren van medewerkers in kaart. PROOF is een (inter)nationaal onderscheiden bureau met jarenlange ervaring in change communication & employee alignment, internal & employer branding.

Wil je meer informatie over dit onderzoek? Neem dan contact op met Anna Newen of Sanne Audenaert.

Facebook Twitter LinkedIn