Glocalities Flash report: Cutting Edgers around the globe

 

Wat hebben Leonardo da Vinci en Steve Jobs gemeen?

Wat kunnen we leren van de Cutting Edgers in 20 landen. Leonardo da Vinci was als vernieuwer en visionair zijn tijd ver vooruit. Anno 2016 zijn het de geavanceerde technologieën in combinatie met een wereldwijde connectiviteit van mensen en ideeën die zorgen voor een kwantumsprong in innovaties, businessmodellen en een leven lang leren door miljarden wereldbewoners. En dat is nog maar het begin als je denkt aan de mogelijkheden van bijvoorbeeld 3D-printen, nanotechnologie, kunstmatige intelligentie en nieuwe energiebronnen.


Door een andere bril naar veranderingen kijken

Er zijn talloze voorbeelden van ingrijpende consequenties van veranderend consumentengedrag. En dat betreft alle levensdomeinen, van voedselproductie, vermaak en leren tot gezondheid, mobiliteit en dienstverlening. Hoe kun je hier als marketeer en innovator nou écht scherp op inspelen? Dat is geen gemakkelijke vraag en het vergt een andere manier van kijken. We hebben wereldwijd de veranderingsmindset van burgers onderzocht en daardoor zijn we in staat de voorlopers aan te wijzen.

 

Download het flash report 'Cutting Edgers around the globe'

 

De zeven principes van Da Vinci

In deze tijd van disruptieve verandering is er veel belangstelling voor de manier van denken van Da Vinci, een van de grootste genieën uit onze geschiedenis. Hij was als Universele Mens zijn tijd ver vooruit, onder meer op het gebied van kunst, architectuur, wetenschap, geometrie, techniek en creativiteit. Michael Gelb, auteur van het boek How to Think Like Leonardo Da Vinci: Seven Steps to Genius Every Day beschrijft zeven kernprincipes volgens welke deze Homo Universalis leefde:

1. Curiosita: Een onverzadigbare nieuwsgierige levenshouding

2. Dimonstrazione: Kennis continu testen door ervaring

3. Sensazione: Verfijning van de waarneming

4. Sfumato: Ambiguïteit en onzekerheid omarmen

5. Arte/Scienza: Balans tussen kunst en wetenschap

6. Corporalita: Cultiveren van lichamelijke fitheid

7. Connessione: Holistisch denken, alles is met alles verbonden


Cutting Edgers wereldwijd

Op basis van Motivactions Glocalities-onderzoek in 20 landen - van BRICS tot Westerse economieën - naar waarden, leefstijlen en trends hebben we vastgesteld welke selecte groep voorlopers qua kijk op het leven het meest past bij de principes van Da Vinci. Omdat we op zoek waren naar mensen die impact hebben op hun omgeving, is bij het indentificeren van deze groep in de database ook gekeken naar wie hoog scoort op de drie trendsettende eigenschappen die Malcolm Gladwell beschrijft in zijn bestseller The Tipping Point. ‘’Connectors’’ kunnen als spin in een groot sociaal netwerk nieuwe trends razendsnel verspreiden, ‘’Mavens’’ hebben een passie voor het vinden en delen van nieuwe toepassingen en ‘’Salesmen/-women’’ beschikken over de nodige dosis charisma om anderen voor hun ideeën te winnen.

Dragers van vernieuwing en innovatie

Genieën als Da Vinci zijn natuurlijk zeer schaars en komen misschien eens in de paar eeuwen voor. Maar mensen die denken volgens de principes van Da Vinci zijn zeker te vinden. De top 10 procent van uitblinkers in de eigenschappen van Da Vinci en de kenmerken die Gladwell beschrijft zijn wereldwijd door Motivaction en innovation agency Cosight in kaart gebracht en beschreven in het rapport Cutting Edgers around the globe. In de database van 23.351 ondervraagden uit 20 landen vonden wij 2.330 mensen die het best pasten bij de principes van Da Vinci en Gladwell. Wat blijkt? Ook in hun bredere levensoriëntatie, attituden en gedrag kenmerkt deze groep zich als drager van vernieuwende ideeën en voorloper van innovaties.

 

Kosmopolieten met een missie

De Cutting Edgers zijn rasechte kosmopolieten met een risicozoekende instelling. Ze geloven absoluut niet in een voorbestemd lot: ze zijn creatief, ambitieus en nemen het heft in eigen hand. Tradities vinden ze interessant, maar het zijn geen leidend principes in het leven. Cutting Edgers kunnen als geen ander omgaan met onzekerheden en vinden gemakkelijk hun unieke speld in de hooiberg van de informatiesamenleving. Ze reizen, zijn bezig met gezondheid, houden van bewust dromen en ontspannen via yoga. Zelfstudie is een belangrijke manier van te leren voor de Cutting Edgers.

 

Steve Jobs als de Leonardo van onze tijd?

Bepaalde merken doen het goed bij Cutting Edgers. Denk bijvoorbeeld aan Nike (Just do it!) en aan Lenovo (For those who do). Die goed passen bij de changemakersmentaliteit. Of denk aan Apple, ook populair bij Cutting Edgers. Steve Jobs kan gezien worden als de leidende visionair die aan de wieg stond van het huidige smartphonetijdperk en met iTunes als een van de eersten een platform bood voor Cutting Edgers en vele anderen om eigen apps en nieuwe businessmodellen te realiseren. Maar er zijn meer inspiratoren voor Cutting Edgers die naar boven komen in het onderzoek. Bijvoorbeeld Aung San Suu Kyi, die in Myanmar een revolutionaire politieke rol speelt. En Mark Zuckerberg, die met Facebook een nieuwe standaard heeft gezet voor sociale netwerken en die zich onlangs heeft ontpopt als filantroop. Of neem Paolo Coelho, de wereldwijde bestsellerauteur van onder meer De alchemist.

 

Download het flash report 'Cutting Edgers around the globe'

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn