Innovation Officers bestormen de reclame-industrie

De Britse vakpers schat dat zeker vijftig reclamebureaus - waaronder wereldvermaarde als AMV/BBDO, BBH, en McCann - de afgelopen een, twee jaar een IO in dienst hebben genomen. En daar de rest van de reclamewereld nog altijd verkouden wordt als de UK niest, zie je de ontwikkeling ook in Nederland van de grond komen. 

 

Bedrijven die niet innoveren, verdwijnen

Waar komt het verschijnsel vandaan? De reclame heeft zich, met de razendsnel veranderende communicatiemogelijkheden, de laatste jaren zelf continu moeten vernieuwen. Daarenboven is duidelijk dat bedrijven die niet innoveren, domweg verdwijnen. Zie een Fortune 100 lijst van tien, vijftien jaar geleden – het aantal gesneuvelden van de lijst is schrikbarend. Een autoriteit als Ray Kurzweil, Director of Engineering bij Google, voorspelt daarbij dat we in deze eeuw maar liefst 20.000 jaar aan vernieuwing voorbij zullen zien komen. Logisch dat reclamebureaus naast communicatie- ook innovatieadvies willen leveren. 

 

Wat in interviews echter opvalt, is dat het nog behoorlijk zoeken is naar het optimaal functioneren van de IO binnen het reclamebureau. En – ook belangrijk – naar hoe de nieuwe service aan de klant in rekening moet worden gebracht. Hoe aantrekkelijk die klant, de adverteerder, de nieuwe IO ook moge vinden, hij komt nog altijd in de eerste plaats reclame kopen. De vraag die dan ook al wordt gesteld is, is het wel noodzakelijk er een speciale functie van te maken? Werkt het niet beter als innovatie in de verantwoordelijkheid van iedere bureaumedewerker bekrachtigd wordt? Waarmee het verschijnsel IO in de reclame ook al weer de kans loopt als kortstondige trend in de geschiedenisboeken te verdwijnen.

 

Download voor meer informatie de whitepaper "Excelleren in innoveren".

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn