Whitepaper Vijf tinten groen - Input voor effectievere duurzaamheidsstrategieën

“De samenwerking met Motivaction kenmerkt zich door groot enthousiasme en meedenken, en een mooi en bruikbaar eindresultaat. “
Lisette Kaupmann, Innovator Duurzaamheid en Vernieuwing Stedin

Deze versie van Vijf tinten groen is een verouderde editie. Voor de nieuwste versie verwijzen we je graag door naar de downloadpagina voor onze whitepaper Vijf tinten groener.

Duurzaamheid is complexe materie. Om een duurzame samenleving mogelijk te maken moeten we iedereen mee nemen in het verhaal, zowel klimaatsceptici als de voorhoede. In de communicatie rondom dit onderwerp is het dan ook belangrijk om de boodschap af te stemmen op het type consument.

 

Duurzaamheidsstijlen

Maar, om jouw strategie op je doelgroep af te stemmen moet je wel weten hoe zij duurzaamheid beleven. Daarom onderscheiden wij 5 duurzaamheidsstijlen in de Nederlandse samenleving.

  • Plichtsgetrouwen: zij hebben een sterke maatschappelijke betrokkenheid en proberen milieubewust te leven door een sobere en zuinige stijl
  • Structuurzoekers: voelen zich ondergewaardeerd in de maatschappij en zijn op zoek naar erkenning, duurzaamheid is voor hen een vaag begrip
  • Verantwoordelijken: zij hebben interesse in de politiek maar blijven daar wel kritisch bij, duurzaamheid is voor hen een breed begrip waar zij zich zorgen om maken
  • Statusbewusten: zijn individualistisch ingesteld en gaan voor maatschappelijk succes, duurzaamheid speelt enkel een rol als het ook een statusproduct is
  • Ontplooiers: willen vooral vrij zijn en hun eigen ding doen, ze zijn niet bezig met duurzaamheid en ook niet in het thema geïnteresseerd

Daarnaast bieden we een stappenplan waarmee jij een effectieve duurzaamheidsstrategie maakt voor jouw bedrijf of organisatie, en waarmee je kunt kiezen voor een duurzame aanpak die werkt. Aan de hand van voorbeelden nemen we je mee door de vijf profielen en tonen we cases voor milieuvriendelijk ondernemerschap.

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met Gerard van der Werf.

 

 

Facebook Twitter LinkedIn