Audax Publishing: Onderzoek beleving lezers Girlz!

"Een hype als 'Goeiemoggel' voorspel je niet. Je kans op succes vergroot je wel aanzienlijk door te pretesten met Motivaction!"
Manager Corporate Branding & Advertising KPN

Op e-Safari met Girlz!
Girlz! bestaat sinds 2002 en is uitgegroeid tot het grootste meidenblad van Nederland.

Het succes komt voornamelijk voort uit de wijze waarop Girlz! met haar lezeressen communiceert: zeer direct, interactief, positief en vooral niet betuttelend. Om aansluiting te houden bij haar doelgroepen is het voor Girlz! belangrijk continu feeling te hebben met de belevingswereld van jonge meiden. Want niet alle meiden zijn gelijk en daarmee verschillen ook hun wensen en behoeften als het gaat om Girlz!

 

Uitdaging

Hoe kan Girlz! nu en in de toekomst via haar verschillende kanalen (tijdschrift, website, Facebook, Twitter) optimaal inspelen op de belevingswereld, wensen en behoeften van huidige en nieuwe doelgroepen om zo haar sterke positie te behouden?

Marieke Cambeen (directeur Audax Publishing): “De e-Safari is een heel mooi instrument dat we al voor meerdere titels binnen Audax hebben ingezet. Iedere keer weer sta ik versteld van de waardevolle feedback die we op deze manier krijgen van de respondenten en de toewijding waarmee zij aan deze interactieve vorm van onderzoek meewerken. Zeker voor een jongere doelgroep als de Girlz!-lezeressen is de e-Safari een heel natuurlijke en dynamische manier van onderzoek.”

 

Aanpak

Samen met Audax Publishing is Motivaction in de belevingswereld van jonge meiden gedoken. Dit hebben we gedaan met behulp van e-Safari’s waarbij meiden tussen 13 en 16 jaar uit heel Nederland in een online community  hun mening hebben gegeven en met elkaar in gesprek zijn gegaan over Girlz!. We hebben de meiden over allerlei onderwerpen aan de tand gevoeld en door middel van projectieve en creatieve opdrachten is uitgebreid inzicht verkregen in hun beleving en waardering van Girlz!, hun wensen en verwachtingen ten aanzien van het merk en de wijze waarop Girlz! nog beter aan kan sluiten bij hun belevingswereld.

Een groot voordeel van de e-Safari’s is dat de meiden op hun eigen tijdstip en in hun eigen omgeving aan de opdrachten konden werken. Bovendien kregen ze de kans met elkaar te discussiëren, zodat ze elkaar op nieuwe ideeën brachten. Deze online methode sluit perfect aan op de belevingswereld van jongeren. Deze leeftijdsgroep voelt zich als een vis in het water op internet en is gewend om online gedachten en gevoelens te uiten. Het bood de meiden de kans op een toegankelijke manier en zonder beïnvloed te worden door anderen, hun mening te geven.


Resultaat

  •     Doordat betrokkenen van Audax Publishing het onderzoek live hebben kunnen volgen, zijn zij in de lifestyle van de meiden gedoken, waardoor zij nog meer feeling met de doelgroep van Girlz! hebben gekregen.
  •     Audax Publishing heeft diepgaand inzicht verkregen in de beleving en waardering van Girlz! onder haar (potentiële) doelgroep en concrete aanknopingspunten om de titel, de website en het marketingbeleid optimaal af te blijven stemmen op de belevingswereld van deze meiden.

 

 

 

 

Facebook Twitter LinkedIn