Cases big data

Hoe optimaliseer je wervingsacties?
Voor een klant die actief is in door-to-doorwervingsactiviteiten hebben wij met segmentatietechnieken het wervingsproces geoptimaliseerd. Door werknemers met een specifiek waardenprofiel te laten werven in specifieke postcodegebieden, is een grote optimaliseringsslag gemaakt met als resultaat een stijgende conversieratio. Ook werd duidelijk dat bepaalde waardensegmenten misten onder de medewerkers, op basis waarvan deze gericht gerekruteerd zijn.


Hoe stimuleer je met big data zuiniger autogebruik?

Het gemiddeld benzineverbruik per kilometer is afhankelijk van het type auto, type rijder, het weer en nog vele andere variabelen. Hoe kun je als leasemaatschappij gericht advies geven aan berijders zodat zij (nog) zuiniger gaan rijden? Deze big-data-uitdaging pakten wij aan met een complexe multi-level analyse. Met behulp van deze analysemethode werden datapatronen en verbanden zichtbaar die het mogelijk maken om vooruit te kijken (predictive analytics). En daarmee kan de leasemaatschappij waardevolle input leveren voor een optimaal benzine- en autogebruik. Het resultaat? Kostenbesparing én een bijdrage leveren aan een schoner milieu.

Tip voor het verbeteren van big data
Wat je zelf bijvoorbeeld al kunt doen om je klantendatabase te verrijken is vragen stellen wanneer mensen zich inschrijven als klant. Dit kunnen drie korte vragen zijn waarbij het hoe dan ook nuttig is om naar de postcode te informeren.
 

Facebook Twitter LinkedIn