Wie is de Suziki rijder?

De vraag

Suzuki wilde inzicht in haar klanten om beter te begrijpen welke klantgroepen hun auto’s overwegen en kopen en waarom. 

Wat maakt een Suzukirijder anders dan de eigenaar van een Volkswagen of Peugeot? Is de Suzukirijder modern of juist traditioneel? Is de Suzuki rijder op zoek vrijheid, luxe of allebei? Wat maakt dat klanten voor een Suzuki kiezen? 

Het resultaat

Wij brachten met kwantitatief online onderzoek onder 1.306 respondenten de verschillende doelgroepen in kaart en maakten de vertaling naar folders en websites en campagnes. Dit bracht Suzuki: 

  • Een diepgaand inzicht in het profiel, de wensen en behoeften van de huidige en potentiële doelgroepen van het automerk Suzuki 

  • Een eenduidig beeld van de (potentiële) doelgroepen onder de betrokken marketing-, communicatie- en sales medewerkers van Suzuki 

  • Relevante aanknopingspunten voor nieuwe effectieve communicatierichtingen en kansrijke propositieontwikkeling 


“Het onderzoek heeft ons waardevolle inzichten gegeven in wat onze doelgroep belangrijk vindt. De Mentality doelgroepen gebruiken we als basis om onze communicatie en campagnes verder te optimaliseren."

- Anne Moser, Proposition Markerteer Suzuki, B.V Nimag


Het proces

Samen met Suzuki zijn wij op zoek gegaan naar de huidige en potentiële doelgroepen van het automerk. Door daarbij de waarden en drijfveren van elke doelgroep als uitgangspunt te nemen, kregen we diepgaand inzicht in hun wensen en behoeften. Daarmee konden wij het onderscheidend vermogen van Suzuki cars vaststellen en relevante aanknopingspunten vinden voor (nieuwe) communicatierichtingen en propositieontwikkeling. 

In een interactieve workshop heeft een brede groep medewerkers kennis gemaakt met de doelgroepen en hebben we deze samen ‘tot leven weten te brengen’. Medewerkers van verschillende afdelingen gingen in subgroepen aan de slag. Zij kregen diverse creatieve opdrachten zoals moodboards maken en activatiemateriaal creëren voor specifieke doelgroepen. 

Contact

Meer weten? Neem contact op met onze onderzoekers Els van der Velden en Sanne Bovendeert.


Andere interessante cases:

Shopper onderzoek Bolsius

Het vinkje voorbij: gedragsbeïnvloeding om mensen te helpen gezonde voedingskeuzes te maken

ESOMAR02.jpg LidVanMOA.png ESOMAR02.jpg GLOBALNR02.jpg

  ISO14001.png  ISO20252.png  ISO26362.png