Grolsch e-Safari: Online kwalitatief onderzoek horecagedrag bierdrinkers

“Een goede enquête springt eruit doordat je drie van de vier resultaten direct herkent. Daardoor geloof je ook het vierde, dat niet zo vanzelfsprekend is. 21minuten.nl is daarvan een goed voorbeeld.”
Pieter Winsemius, WRR

Met Grolsch op e-Safari in de horeca

Motivaction is samen met Grolsch op e-Safari gegaan om het horecabezoek onder bierdrinkers tussen 18-35 jaar te onderzoeken. Gedurende vijf dagen hebben 13 personen ons via een online platform meegenomen in hun uitgaansleven.


Uitdaging

Grolsch wil haar consumenten steeds beter begrijpen, dus ook hun gedrag in horeca. Wat zijn de belangrijke factoren tijdens uitgaan, waar letten horecabezoekers op en wat draagt bij aan geslaagd avondje. De uitdaging: het horecabezoek van bierdrinkers tussen 18-35 jaar inzichtelijk maken en antwoorden vinden op vragen als: Wat zijn voor hen aanleidingen om uit te gaan? Welke media gebruiken ze om af te spreken met vrienden? Waar gaan ze heen, wat drinken ze en waarom? Wat vinden ze belangrijk tijdens een avondje uit?


Aanpak

Om inzicht te krijgen in het horecabezoek van deze doelgroep hebben we online kwalitatief onderzoek uitgevoerd door middel van e-Safari’s. Hiervoor organiseerden de deelnemers een avondje uit met vrienden en deelden met ons hun ervaringen over de organisatie van het avondje uit en hun keuzes op de avond zelf, geïllustreerd met foto’s. Ze hebben een wandeling door hun dorp of stad gemaakt en beschreven en fotografeerden wat hen opviel aan de cafés. Verder hebben ze ook een voor hen onbekend café bezocht, waar ze een biertje bestelden, foto’s maakten en ons vertelden hoe ze dit hebben ervaren.


Resultaat

De rijke en visuele input van deze doelgroep in de e-Safari’s geeft Grolsch inzicht in de keuzes van bierdrinkers tijdens hun horecabezoek. Hiervan is onder andere een beslisboom gemaakt waar aanleidingen, soorten uitgaansgelegenheden, drankkeuze en groepsgrootte in opgenomen zijn. Daarnaast beschikt Grolsch over concrete handvatten om het horecabezoek voor deze doelgroep te kunnen veraangenamen. Dankzij dit onderzoek kan Grolsch in het algemeen meer en beter vanuit echte insights handelen.

 

Aneta Huizing, Consumer & Market Insight manager Grolsch:


“Als Grolsch willen we onze consumenten steeds beter begrijpen, dus ook hun gedrag in de horeca. Wat zijn de belangrijke factoren tijdens uitgaan, waar letten horecabezoekers op en wat draagt bij aan een geslaagd avondje. Dankzij dit onderzoek kunnen we in het algemeen meer en beter vanuit echte insights handelen én hebben we veel begrip gekregen over het daadwerkelijk gedrag van bierdrinkers tussen 18-35 jaar tijdens het uitgaan. We zijn virtueel in de huid van deze personen gekropen en hebben door hun ogen gezien wat effectief en relevant is. Dit heeft ertoe geleid dat onze verkoop ondersteunende materialen en diensten verder geoptimaliseerd zijn.”

 

http://www.grolsch.nl/

Facebook Twitter LinkedIn