De Gemaksgeoriënteerden
Maak kennis met de segmenten!

Wie zijn de Gemaksgeoriënteerden?
De impulsieve consument die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven.

Ambities
- Materiële rijkdom
- Vrij zijn en gemakkelijk leven
- Vermaak

Maatschappij en politiek
- Desinteresse
- Verlangen naar erkenning en waardering
- Werken en presteren
- Weinig ambitie
- Geen vastigheid of verantwoordelijkheid

Werken en presteren
- Weinig ambitie
- Geen vastigheid of verantwoordelijkheid

Leefstijl
- Impulsief, gericht op het hier en nu
- Informeel
- Materialistisch en consumptiegericht
- Vermaak- en ervaringsgericht
- Hechten aan uiterlijk vertoon

Sociale relaties
- Individualistisch
- Gezinsideaal

Sociodemografie
- Meer vrouwen dan mannen
- Minder ouderen
- Meer laagopgeleiden
- Meer lage inkomens
Het Model
Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.



Kosmopolieten
Kritische wereldburgers die postmoderne waarden als ontplooien en beleven integreren met moderne waarden als succes, materialisme en genieten.


Postmoderne hedonisten
De pioniers van de beleveniscultuur, waarin experiment en het breken met morele en sociale conventies doelen op zichzelf zijn geworden.


Gemaks- georiënteerden
De impulsieve consument die in de eerste plaats streeft naar een onbezorgd, plezierig en comfortabel leven.


Moderne burgerij
De conformistische, statusgevoelige burgerij die het evenwicht zoekt tussen traditie en moderne waarden als consumeren en genieten.


Traditionele burgerij
De moralistische, plichtsgetrouwe en op de status-quo gerichte burgerij die vasthoudt aan tradities en materiële bezittingen.


Postmaterialisten
De maatschappijkritische idealisten die zichzelf willen ontplooien, stelling nemen tegen sociaal onrecht en opkomen voor het milieu.


Nieuwe conservatieven
De liberaal-conservatieve maatschappelijke bovenlaag die technologische ontwikkeling omarmt, maar terughoudend staat tegenover sociale en culturele vernieuwing.


Opwaarts mobielen
De carrièregerichte individualisten met een uitgesproken fascinatie voor sociale status, nieuwe technologie, risico en spanning.
Vragen?
Sander Metaal
Ervaren sociaal- en marktonderzoeker gespecialiseerd in onderzoek naar toegepaste waarden. Met ruim 15 jaar ervaring in uiteenlopende branches; centrale en lokale overheid, financiën, reclame, onderwijs, duurzame goederen, media, ngo's.
-
Email
-
Functie
Hoofd Waarden en Normen onderzoek (Head of Values Research)
-
Telefoon

Deze klanten en opdrachtgevers
mogen we helpen met Mentality
mogen we helpen met Mentality

Nieuwe inzichten in doelgroepen voor Rijksmuseum Boerhaave
Inzicht in wensen en behoeften van de doelgroepen
Vernieuwde inrichting vaste collectie

Database analyse geeft inzicht in donateurs Oxfam Novib
Inzicht in de meest kansrijke doelgroep
Gerichtere en efficiëntere communicatie

KPMG: Bedrijfsleven niet klaar voor de Green Deal
Inzicht in ESG-kennisniveau
Gebrek kennis en expertise verduurzaming

Het Nieuwe Luisteren van BNR in beweging
Vergelijking tussen vormen luisteren
Inzicht in klassieke en nieuwe vormen van luisteren