Mentality in de praktijk

Wat is Mentality™?

Het Mentality-model deelt Nederlanders op in acht milieus naar hun levensinstelling. Deze milieus definiëren we op basis van persoonlijke opvattingen en waarden die aan de leefstijl van elke groep ten grondslag liggen. Mensen uit hetzelfde milieu hebben gedeelde waarden ten aanzien van werk, vrije tijd en politiek, en tonen overeenkomstige ambities, drijfveren en consumentengedrag.

 

Waarom Mentality™?

Mentality biedt diepgaand inzicht in groepen consumenten / burgers, snel resultaat, scherpe concurrentieanalyses en unieke input voor jouw communicatie en tone-of-voice. Daarnaast helpt het je op lange termijn om kennis te krijgen van trends in relatie tot hun maatschappelijke context, zorgt het voor coherentie in strategische beslissingen ten aanzien van positionering en biedt het mogelijkheden om je database te verrijken of een koppeling met bijvoorbeeld mediagebruik, retail, consumptiegedrag en postcodegebieden op te zetten.


Marketing- en beleidsstrategie

Met een haarscherp zicht op de belevingswereld van de doelgroep behaal je hoger rendement van jouw marketing-, communicatie- en beleidsinvesteringen. Mentality helpt bedrijven, instellingen en overheden het gedrag van consumenten en burgers te verklaren. Je kruipt ermee in de huid van de doelgroep en kunt Mentality inzetten voor:

  1. Strategie

Een strategische analyse van een merk, beleidsvraag of afzetmarkt is het startpunt van iedere marketing- en beleidsontwikkeling. Mentality-onderzoek bied je inzicht in jouw huidige marktpositie, de marktpositie van concurrenten, de basismentaliteit van de doelgroep, kansen en trends voor jouw organisatie, de adoptiecyclus van producten en diensten, mogelijkheden voor innovatie en meer.

  1. Operationalisatie

Met Mentality kun jij producten en diensten optimaal in de markt zetten en je beleid afstemmen op specifieke doelgroepen. Voor de vertaling van strategische keuze in concrete acties tijdens de operationalisatiefase, bieden we je het Mentality-onderstromenkompas aan. Hiermee kun je achterhalen in hoeverre er sociaal-culturele onderstromen actief zijn bij jouw specifieke doelgroep. Deze onderstroomanalyse helpt je bij onder andere productontwikkeling en het ontwikkelen van een treffende tone-of-voice.

  1. Implementatie

Met Mentality brengen wij regelmatig het mediagedrag van alle sociale milieus en specifieke klantdoelgroepen in kaart. Deze gegevens kun je gebruiken om de meest effectieve kanalen, beleidsinstrumenten en (media)partners te bepalen, en kunnen vertaald worden naar direct marketing, gebiedsanalyse of databaseverrijking. 
 

  1. Evaluatie

In de evaluatiefase helpt Mentality je om het rendement van jouw investeringen in kaart te brengen, en zo te bepalen of een koerswijziging verstandig is. Er zijn diverse trackinginstrumenten beschikbaar voor een analyse van het rendement en de effectiviteit van jouw beleid, product of campagne.

Het is mogelijk om de resultaten van een Mentality-onderzoek publiekelijk toegankelijk te maken, en zo jouw collega’s of partners meer inzicht te bieden in de methode, toepassingen en onderzoeksconclusies. Wij verzorgen daarvoor workshops, lezingen, discussies en creatieve sessies waarin het mogelijk is om voor een door jou gekozen publiek een op maat vormgegeven publicatie te presenteren.

 

Welk Mentality-milieu past het beste bij jou?

Wil je weten in welk Mentality-milieu jij past? Klik op onderstaande button en vul de vragenlijst in: bij elke stelling kun je aangeven in hoeverre je het ermee eens of oneens bent. Een eenmaal gegeven antwoord is niet meer te veranderen. In vijf tot tien minuten ben je klaar met invullen. Na het invullen ontvang je meteen via de e-mail jouw persoonlijke Mentality-profiel!

 

Neem voor meer informatie contact op met Kevin Hengstz.

 

Facebook Twitter LinkedIn