StemPunt-panel

“Bij mijn promotie onderzoek heeft Motivaction mij goed geholpen bij het snel selecteren van de juiste respondenten. Daarbij denken de onderzoekers van Motivaction goed mee.”
Arnout Terpstra, SURFnet
Je wil als organisatie optimaal presteren, ook in de toekomst. Daarvoor wil je weten wat het gedrag en de drijfveren zijn van jouw doelgroepen. Ons panel StemPunt biedt je een snelle en continue toegang tot voor jou relevante bevolkingssegmenten, en een breed scala aan leefstijl- en profielgegevens. Panelleden hebben online via pc, tablet of smartphone, toegang tot vragenlijsten. Je beschikt over betrouwbare data, waarmee je de impact van jouw organisatie en beleid vergroot. 
 


Wat is het StemPunt-panel?

Het StemPunt-panel is het ISO 20252:2019-gecertificeerde online onderzoekspanel van Motivaction. Het panel is opgericht in 2002 en bestaat uit ruim 80.000 actieve leden (peildatum: april 2021). Deze groep betrokken panelleden wordt per e-mail door ons benaderd voor onderzoek. We zetten het panel in voor representatief onderzoek onder de Nederlandse bevolking van 16 t/m 80 jaar. Daarnaast trekken we steekproeven voor onderzoek onder een breed scala aan doelgroepen, zoals etnische en zakelijke.
 
 


Hoe stellen we doelgerichte steekproeven samen?

We trekken steekproeven met behulp van propensitysampling, een statistische techniek die het onder meer mogelijk maakt voor zelfselectie te corrigeren. Deze steekproeven uit het StemPunt-panel matchen we met de Gouden Standaard en met dieperliggende referentiegegevens op basis van Mentality™, het unieke waarden- en leefstijlonderzoek van Motivaction. Deze schriftelijke – dus offline – Mentality™-meting wordt tweejaarlijks gehouden onder 1250 Nederlanders.
 

Gespecialiseerde panels

Wij weten al veel van onze panelleden. Hierdoor kunnen wij voor onderzoek panels samenstellen met specifieke doelgroepen. Meer informatie vind je hier of in het panelboek.
 

Hoe beheren we het panel?

Motivaction besteedt grote zorg aan een kwalitatief hoogwaardige samenstelling van het panel. Om hierbij selectiviteit te voorkomen maken we gebruik van diverse online wervingsbronnen. Daarnaast werven we leden ’offline’, bijvoorbeeld via onderzoek waarvoor we respondenten per brief, radio, televisie, kranten en tijdschriften benaderen. Moeilijker bereikbare doelgroepen voor (online) onderzoek benaderen we via specialistische panelleveranciers. Motivaction doet regelmatig onderzoek naar zelfselectie en benaderingsmethoden en corrigeert de panelopbouw op basis hiervan.

 

StemPunt Direct

Wil je binnen één dag opinies peilen? Dat kan met StemPunt Direct! Met StemPunt Direct bieden wij de kwaliteit van dienstverlening die je van Motivaction mag verwachten met de snelheid die tegenwoordig soms zo gewenst is. Oplevering van gewogen en geschoonde resultaten kan al binnen 1 dag!

De data kan naar wens in Excel, SPSS op respondentniveau of in tabellen op geaggregeerd niveau worden opgeleverd. Tabellen zijn gesplitst op voor jou relevante variabelen. Verschillen tussen verschillende groepen zijn met kleuraanduidingen inzichtelijk gemaakt waarmee het grootste deel van de analyse al voor je gedaan is.

Voor de meeste onderzoeken zijn de betrouwbare resultaten die een Nederlandse representatieve steekproef van n=500 levert ruim voldoende. Indien gewenst levert Motivaction ook een steekproef van n=1.000 binnen één dag (bijvoorbeeld als een splitsing naar Mentality gewenst is of als de resultaten voor PR-doeleinden worden ingezet). Met behulp van de geautomatiseerde kwaliteitscontroles in programmering en oplevering en de inzet van onze veldwerkexperts in de begeleiding van jouw project biedt StemPunt Direct dezelfde kwaliteit als die je altijd van Motivaction mag verwachten.


Heb jij ook behoefte om snel inzichten in opinies en meningen te krijgen? Met StemPunt Direct kun je binnen één dag data in huis hebben. Voor meer informatie (over bijvoorbeeld de kosten), neem dan contact op met Jeroen Bruin of Maaike Zijderveld.


Wat levert StemPunt-onderzoek op?

  • Betrouwbare en valide data die representatief zijn voor specifieke doelgroepen.
  • Diepgaand inzicht in gedrag, motivaties en behoeftes van mensen.
  • Onderzoeksresultaten verrijkt met Mentality-profiel, sociodemografische info en eerdere onderzoeksresultaten.

Kijk voor meer informatie ook op StemPunt.nu

 

Facebook Twitter LinkedIn