Klanttevredenheidsonderzoek

Optimaliseer uw prestaties door klanttevredenheid te meten in uw dienstverlening en organisatie. 

 

Klanttevredenheid centraal in vrijwel alle bedrijfsprocessen

Er zijn bijna geen organisaties die zonder klanten kunnen. Tevreden klanten zijn voor organisaties van levensbelang. Tevreden, en vooral loyale, klanten treden op als uw ambassadeur, blijven terugkomen en – ook niet onbelangrijk – genereren meer winst.


Wat houdt klanttevredenheidsonderzoek in?

De naam zegt het al: onderzoek naar de tevredenheid en loyaliteit van klanten. Klanttevredenheid is uit te splitsen in een aantal dimensies die vaststaan, zoals personeel, prijs, aanbod, klachten en bereikbaarheid, en dimensies die klantspecifiek moeten worden ingevuld. Het onderzoek geeft op alle dimensies inzicht in de tevredenheid van uw klanten en relateert ze aan loyaliteit, overall tevredenheid en aan elkaar. Zo ontstaat gedetailleerd inzicht in de sterke en zwakke performanceaspecten van uw organisatie en in de verbeterpunten.

 

Methode van het onderzoek

Samen met u als opdrachtgever vertalen we voor een klanttevredenheidsonderzoek de verschillende dimensies  –  de standaard dimensies én de dimensies die specifiek zijn voor uw organisatie  – in concrete aspecten die voor uw klanten helder zijn. Op basis hiervan stellen we een vragenlijst op die doorgaans telefonisch of via internet wordt afgenomen. Voor het bepalen van de loyaliteit gebruiken we meestal van de Net Promotor Score (NPS). In een aantal gevallen zetten we ook kwalitatief onderzoek in om de dimensies te kiezen en te duiden.

 

Wat levert een tevredenheidsonderzoek op?

  • Diepgaand inzicht in de tevredenheid en loyaliteit van uw klanten
  • Inzicht in de sterke en zwakke onderdelen van uw performance
  • Inzicht in de klantomgeving
  • Aanknopingspunten om (werk)processen te verbeteren en aan te passen aan de wensen van uw klanten.


Het onderzoek zélf is meestal al een positief signaal naar uw klanten.

 

Voorbeelden van onze klanttevredenheidsonderzoeken

  • Grolsch: Onderzoeken en testen nieuwe fles
  • KPMG: Ontwikkeling applicatie voor onderzoek

 

 
Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn