Doelgroepanalyse

‘Motivaction is 'afgestudeerd' op doelgroeponderzoek, jullie zijn hierin echt de expert. Daarnaast zijn jullie zijn eigentijds, modern, meedenkend, flexibel en snel.'  
Annelies Bloem, Innovatie Manager Maaslander bij Westland

Ons doelgroeponderzoek gaat een stap verder dan sociodemografische informatie en inzicht in gedrag. Motivaction weet wat mensen drijft.

Er zijn maar weinig producten en diensten die iedereen aanspreken. Het is daarom belangrijk om jouw doelgroep te bepalen voordat je begint met de ontwikkeling van een nieuwe propositie of (marketing) strategie. Of je hebt al een beeld van de mensen die je aan wilt spreken, maar mist essentiële informatie om dat op de juiste manier te doen.

Doelgroepanalyse helpt je te bepalen wie de beste match is voor jouw product of dienst, hoe je die mensen herkent en hoe je ze kunt benaderen en overtuigen.
 

Wat kun je met doelgroepanalyse?

Een doelgroeponderzoek brengt in kaart welk segment van de bevolking interesse heeft in jouw product, dienst of campagne. Op basis van dat segment kun je personas maken: gedetailleerde, fictieve profielen van jouw doelgroep waardoor je in de huid kunt kruipen van je klant.

De kennis van deze segmenten en personas helpt je te bepalen:

  • Of je een online reclame kunt gebruiken, of een traditionelere aanpak als TV moet kiezen
  • Welke influences jouw publiek aanspreken
  • Wat de tone-of-voice is die jouw doelgroep overtuigt
  • Of je de groep bereikt waar jouw product of dienst de grootste kans van slagen heeft

 

Waarom kiezen voor Motivaction?

Bij Motivaction gaan we met ons doelgroeponderzoek een stap verder dan sociodemogafische informatie en inzicht in gedrag. Wij weten wat mensen drijft: welke onderliggende motieven, normen en waarden hun mening en gedrag verklaren. We bieden verschillende unieke doelgroepanalyses, zodat er altijd een aansluit bij jouw wensen.

  • Bestuursstijlen: biedt inzicht in de leiderschapsstijl die bij jouw organisatie past
  • Burgerschapsstijlen: brengt de motivaties en behoeften van burgers in kaart
  • BusinessLocus: onderscheidt de drijfveren en ondernemerschapsstijlen van MKB’ers
  • Customer Journey: brengt alle contactmomenten met de klant en mogelijke verbeterpunten in kaart
  • Digitality: biedt inzicht in de drijfveren en gedragingen van de digitale consument
  • Magnet Employer: vormt in 1 maand een profiel van talent dat bij de organisatie past en een HR-campagneconcept
  • Mentality: geeft een uniek inzicht in de drijfveren en belevingswereld van jouw doelgroep
  • Nieuwe Nederlanders: biedt inzicht in de motivaties en behoeften van Nieuwe Nederlanders voor effectieve etnomarketing
  • Personas: brengt doelgroepen tot leven binnen jouw organisatie door op maat gemaakte klantprofielen
  • Segmentatieonderzoek: helpt je doelgroepen beter aan te spreken door inzicht in de verschillen en overeenkomsten
  • Shopper Decision Journey: doorloopt de stappen van de consument bij de aankoop van een product
  • Vitality: biedt inzicht in de drijfveren en gedragingen van vitaliteitsdoelgroepen
  • ZorgMentality: geeft inzicht in de belevingswereld, behoeften en wensen van (potentiële) zorgcliënten ten aanzien van gezondheid, zorg en verzekeren.

Wil je meer weten over onze doelgroepanalyse? Bekijk dan nu de case van ONVZ, of neem contact met ons op via het contactformulier.

 

Meer informatie? Neem contact op:

Facebook Twitter LinkedIn