Doelgroepanalyse

Er zijn maar weinig proposities of communicatiestrategieën die iedere consument aanspreken en bereiken. Om het optimale rendement uit uw marketing- en communicatie-inspanningen te halen, is het belangrijk om in kaart te brengen voor wie u wat doet. Doelgroepanalyse is een essentieel instrument om in beeld te krijgen wat mensen drijft en hoe zij het beste te benaderen en te overtuigen zijn.

 

ROI verhogen met gerichte communicatie richting uw doelgroep

Het bepalen en targetten van uw doelgroep is een uitdagende klus, die door de meeste onderzoeksbureaus eendimensionaal benaderd wordt. Zij beschrijven doelgroepen in termen van bijvoorbeeld sociodemografische gegevens of psychografische factoren. Motivaction gaat een stap verder en zoekt vanuit verschillende invalshoeken naar de fit tussen wat u als bedrijf wil communiceren en wat uw doelgroep aanspreekt. Met deze triangulation- of 360º-benadering helpen wij u de communicatie efficiënter en effectiever te maken. Met als gevolg een hogere ROI.

 

Hoe zijn doelgroepen te analyseren?

Doelgroepen zijn op allerlei manieren te beschrijven. Motivaction hanteert verschillende instrumenten en tools waarmee de doelgroepen multidisciplinair en vanuit verschillende perspectieven in kaart worden gebracht. Zo signaleren wij de beste kansen voor groei. Een aantal van deze – algemene en domeinspecifieke – instrumenten zijn:

  • Segmentatie (demografisch, psychografisch, waarden)
  • Lifestyle
  • Visuele waardenkaarten
  • Gevoeligheid voor specifieke archetypen
  • Sociaal culturele onderstromen en trends
  • Mediagedrag
  • Duurzaamheids-issues
  • Politieke voorkeuren
  • Persuasion Tactics

 

Wat levert het u op?

Een overzicht van de doelgroep geeft u de mogelijkheid om in en uit te zoomen op de achterliggende drijfveren en consumentenprofielen die het verschil voor uw organisatie of merk maken. Een goede doelgroepanalyse helpt om effectiever in te spelen op de touchpoints, om de moments of truth van uw doelgroepen goed te bepalen en het biedt handvatten voor rijkere brand stories.

Aanpak doelgroepanalyse

  • Bestuursstijlen: via workshops wordt in kaart gebracht welke bestuursstijlen passen bij uw organisatie.
  • Burgerschapsstijlen: diepgaand inzicht in de motivatie en behoeften van burgers.
  • BusinessLocus: diepgaand inzicht in de motivatie, waarden en behoeften van verschillende typen mkb-ondernemers.
  • Customer Journey: het in kaart brengen van de bewuste en onbewuste moments of truth zodat u de klantbeleving beter begrijpt.
  • Digitality: vijf digitale leefstijlen.
  • Glocalities: inzicht in uw internationale doelgroep.
  • Markttoets: ontdek het marktpotentieel van uw woonpropositie.
  • Mentality-segmentatie: antwoord op de drijfveren en trends binnen uw doelgroep.
  • Nieuwe Nederlanders: diepgaand inzicht in de motivatie en behoeften van Nieuwe Nederlanders.
  • Persona’s: helpt de wensen en problemen van klanten beter te begrijpen met als resultaat een hogere klanttevredenheid.
  • Publieksonderzoek: krijg inzicht in het profiel, de motieven en wensen & behoeften van uw doelgroep.
  • Segmentatieonderzoek: krijg inzicht in de drijfveren van uw doelgroep om deze gerichter aan te spreken.
  • Shopper Decision Journey: inzicht in het traject van de shopper.
  • Vitality: vitaliteit in vijf leefstijlen
     

Bekijk de klantcase van Nationale-Nederlanden "Doelgroepanalyse pensioentypen".
 

Bekijk de klantcase van Nationale-Nederlanden "Doelgroepanalyse pensioentypen".

Deel dit bericht via:
FacebookTwitterLinkedin

Onderzoeksmethoden | Doelgroepanalyse

Sitemap

Facebook
Twitter
LinkedIn