Doelgroepanalyse

‘Motivaction is 'afgestudeerd' op doelgroeponderzoek, jullie zijn hierin echt de expert. Daarnaast zijn jullie zijn eigentijds, modern, meedenkend, flexibel en snel.'  
Annelies Bloem, Innovatie Manager Maaslander bij Westland

Er zijn maar weinig proposities of communicatiestrategieën die iedere consument aanspreken en bereiken. Om het optimale rendement uit jouw marketing- en communicatie-inspanningen te halen, is het belangrijk om in kaart te brengen voor wie je wat doet. Doelgroepanalyse is een essentieel instrument om in beeld te krijgen wat mensen drijft en hoe zij het beste te benaderen en te overtuigen zijn.

 

ROI verhogen met gerichte communicatie richting jouw doelgroep

Het bepalen en targetten van jouw doelgroep is een uitdagende klus, die door de meeste onderzoeksbureaus eendimensionaal benaderd wordt. Zij beschrijven doelgroepen in termen van bijvoorbeeld sociodemografische gegevens of psychografische factoren. Motivaction gaat een stap verder en zoekt vanuit verschillende invalshoeken naar de fit tussen wat je als bedrijf wil communiceren en wat jouw doelgroep aanspreekt. Met deze triangulation- of 360º-benadering helpen wij je de communicatie efficiënter en effectiever te maken. Met als gevolg een hogere ROI.

 

Hoe zijn doelgroepen te analyseren?

Doelgroepen zijn op allerlei manieren te beschrijven. Motivaction hanteert verschillende instrumenten en tools waarmee de doelgroepen multidisciplinair en vanuit verschillende perspectieven in kaart worden gebracht. Zo signaleren wij de beste kansen voor groei. Een aantal van deze – algemene en domeinspecifieke – instrumenten zijn:

  • Segmentatie (demografisch, psychografisch, waarden)
  • Lifestyle
  • Visuele waardenkaarten
  • Gevoeligheid voor specifieke archetypen
  • Sociaal culturele onderstromen en trends
  • Mediagedrag
  • Duurzaamheids-issues
  • Politieke voorkeuren
  • Persuasion Tactics

 

Wat levert het je op?

Een overzicht van de doelgroep geeft je de mogelijkheid om in en uit te zoomen op de achterliggende drijfveren en consumentenprofielen die het verschil voor jouw organisatie of merk maken. Een goede doelgroepanalyse helpt om effectiever in te spelen op de touchpoints, om de moments of truth van jouw doelgroepen goed te bepalen en het biedt handvatten voor rijkere brand stories.

Aanpak doelgroepanalyse

  • Bestuursstijlen: via workshops wordt in kaart gebracht welke bestuursstijlen passen bij jouw organisatie.
  • Burgerschapsstijlen: diepgaand inzicht in de motivatie en behoeften van burgers.
  • BusinessLocus: diepgaand inzicht in de motivatie, waarden en behoeften van verschillende typen mkb-ondernemers.
  • Customer Journey: het in kaart brengen van de bewuste en onbewuste moments of truth zodat je de klantbeleving beter begrijpt.
  • Digitality: vijf digitale leefstijlen.
  • Glocalities: inzicht in jouw internationale doelgroep.
  • Markttoets: ontdek het marktpotentieel van jouw woonpropositie.
  • Mentality-segmentatie: antwoord op de drijfveren en trends binnen jouw doelgroep.
  • Nieuwe Nederlanders: diepgaand inzicht in de motivatie en behoeften van Nieuwe Nederlanders.
  • Persona’s: helpt de wensen en problemen van klanten beter te begrijpen met als resultaat een hogere klanttevredenheid.
  • Publieksonderzoek: krijg inzicht in het profiel, de motieven en wensen & behoeften van jouw doelgroep.
  • Segmentatieonderzoek: krijg inzicht in de drijfveren van jouw doelgroep om deze gerichter aan te spreken.
  • Shopper Decision Journey: inzicht in het traject van de shopper.
  • Vitality: vitaliteit in vijf leefstijlen
     

Bekijk de klantcase van Nationale-Nederlanden "Doelgroepanalyse pensioentypen".
 

Bekijk de klantcase van Nationale-Nederlanden "Doelgroepanalyse pensioentypen".

 

Facebook Twitter LinkedIn