De jager

BusinessLocus jager

Wie aan ondernemers denkt, denkt vaak aan de jager. Hij is onder­nemer pur sang. Hij denkt in mogelijkheden en is altijd op zoek naar iets nieuws. De jager heeft het vermogen om gaten in de markt te zien en weet intuïtief hoe hij ze kan gebruiken, nu of later. Altijd op zoek, rusteloos en een beetje ADHD. Risico’s horen daarbij. Dat is de kick van het ondernemerschap. Wie geen risico’s durft te nemen, zal nooit rijk worden.

Het mateloze optimisme van de jager en zijn drang om zijn visie uit te dragen naar de buitenwereld, weerspiegelt zich in de rol die hij in een organisatie inneemt. De jager is de visonair, de plannenmaker, de stuur­man die de koers bepaalt. Het idee dat zijn bedrijf in een periode van tegenspoed verkeert, zal de jager niet snel hebben. Ook als het minder goed gaat, ziet de jager nog kansen. Ook als dit betekent dat het roer omgegooid moet worden. Jagers nemen de helft van de werkgelegen­heidsgroei binnen het MKB voor hun rekening.

Hoewel de jager degene is die beslissingen neemt in de organisatie, is hij geen éénpitter. Hij vindt het belangrijk dat zijn beslissingen gedragen worden door zijn medewerkers en zal hen, tot op zekere hoogte, advi­seren en meenemen in zijn beslissingen. Van alle ondernemerstypen is de jager het meest technoprogressief. Hij staat open voor vernieuwing en benut de kansen van de technologie en het internet als geen ander. Maar hij is zich ook bewust van de gevaren die nieuwe technologieën met zich meebrengen. Zodoende staat bijv. cybersecurity voor hem en zijn onderneming hoog op de agenda. Duurzaamheid is voor hem een opportunity, maar het zit hem niet in de genen.

 

Kernwoorden

Netwerker, pionier, begeistert, technoprogressief, zakelijk gedreven, neemt graag risico, statusgevoelig, klantgericht.

 

Leeftijd, opleiding, geslacht

Veelal jonge (mannelijke) ondernemers, slechts één op de vijf jagers is vrouw, hoogopgeleid of juist zeer laag geschoold (selfmade men).

 

Bedrijfsvorm

Veel bv’s.

 

Mediagebruik

Staan open voor reclame die prikkelt, maken gebruik van heel veel verschillende informatiebronnen, internet staat bovenaan.

 

Jager

 

Bekijk de andere BusinessLocus-segmenten:

Profiel einzelgängerProfiel expertProfiel hoederProfiel pragmaticusProfiel ontplooier

 

 

Download de whitepaper

Bekijk hier de privacy policy

Facebook Twitter LinkedIn